Terugblik

If you can’t tell it, you can’t sell it

Op 7 maart 2019 heeft Denise Ghering, ontwerper, docent media en ict een lezing gehouden.

Denise Ghering (ontwerpster, docente media, vormgeefster en ICT”er) heeft in de historische Schreierstoren, voor Welcom, een boeiende lezing gegeven over storytelling. Maar wat is storytelling nu eigenlijk? Storytelling is een communicatiemethode die mensen verbindt en is essentieel bij de overdracht van informatie op een groter publiek. Denise pleit dat een bericht, verpakt in een verhaal, beter verkoopt. Een goed verhaal is belangrijk of zoals de Amerikanen zeggen:’` íf you can’t tell it , you can’t sell it.’

Uitgangspunt bij deze gedachten is het waarom, hoe en wat van elk bericht. Deze drie pijlers dragen elk goed verhaal. Wanneer je als bedrijf of organisatie een doelgroep ergens van wilt overtuigen, zijn deze drie pijlers onmisbaar. Want of het nu gaat om reclame, film, politiek of een gesprek uit de oertijd, elk verhaal heeft basisingrediënten nodig.

Denise ontvouwde deze theorie aan de hand van enkele grappige filmpjes, waarbij het al snel duidelijk werd dat sommige scenarioschrijvers deze drie pijlers niet gebruiken. Met een chaotisch en onsamenhangend verhaal als gevolg.

Storytelling is natuurlijk niet nieuw, de oude Grieken waren meesters in de argumentatietheorie. Veel mensen vergeten dat hedendaagse berichten, eigenlijk dezelfde stijlregels hebben als de lange oraties uit de oudheid. Een goede verhaalstructuur raakt nooit uit de mode.

In deze lezing over de zin en de onzin van de moderne retorica, bracht Denise ons een stukje verder in de complexe wereld van de (digitale) communicatie.