Onze 'Nieuwe Naam' Zomer-BBQ

Onze ‘Nieuwe Naam’ Zomer-BBQ

Onze nieuwe naam zal feestelijk worden gelanceerd tijdens de gezellige zomer BBQ in het Westerpark.

Datum: donderdag 4 juli
Tijd: 18:00 - 23:30

Nog even en het is zover! Donderdag 4 juli wordt onze oude naam Welcom Amsterdam spreekwoordelijk afgevoerd en de nieuwe naam Communicatie Netwerk Amsterdam feestelijk gelanceerd. We doen dit graag in jullie bijzijn met een barbecue (vlees en vegan) als culinaire omlijsting.

Groei, verbinding en ontwikkeling staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom hebben we gekozen voor een naam die begrippen als communicatie en netwerk in zich draagt.

Kom allen! Eten & proosten op onze fantastische vereniging

150.000 laaggeletterde Amsterdammers

150.000 laaggeletterde Amsterdammers

Nagenoeg álle bedrijven en organisaties krijgen te maken met mensen die moeite hebben met de taal: als werknemer, patiënt of klant.

Datum: donderdag 6 juni
Tijd: 18:00 - 20:00
Locatie: Openbare Bibliotheek Amsterdam
Adres: Oosterdokskade 143, Amsterdam

PROGRAMMA
17.45 uur: Inloop met koffie & thee
18.00 uur: Start lezing
19.30 uur: Netwerkborrel.
Locatie: Hannekes Boom, Dijksgracht 4, 1019 BS Amsterdam.
(5 minuten lopen vanaf de OBA)

Maar liefst één op de vijf Amsterdammers is laaggeletterd. Dat zijn wel 150.000 mensen alléén al in onze stad! Nagenoeg álle bedrijven en organisaties krijgen te maken met mensen die moeite hebben met de taal: als werknemer, patiënt of klant. Deze mensen kunnen niet goed lezen, schrijven, rekenen of met computers omgaan. Met uiteraard als gevolg dat zij niet optimaal kunnen deelnemen aan onze samenleving.

Het is zeker voor communicatieadviseurs maar ook voor vormgevers en tekstschrijvers ongelooflijk belangrijk om rekening te houden met het grote aantal mensen dat laag geletterd is. Daarom organiseert Welcom op donderdag 6 juni van 18.00 – 19.30 uur een bijeenkomst over laaggeletterdheid. We hebben daartoe collega’s van drie organisaties uitgenodigd:.

  1. Widad Habbani en Bertine Muller, communicatieadviseurs van de gemeente Amsterdam. De gemeente wil door middel van het Amsterdams Taalakkoord steeds meer organisaties en bedrijven verbinden aan een ‘coalitie’ die in de stad en regio de laaggeletterdheid samen wil aanpakken. https://www.amsterdam.nl/onderwijs-jeugd/de-nederlandse-taal/amsterdams/
  2. Michael Halve, communicatieadviseur bij de stichting Lezen en Schrijven. Deze stichting voert in het hele land programma’s en projecten uit om de taalvaardigheid van mensen te verbeteren. https://www.lezenenschrijven.nl/wat-wij-doen/programmas/
  3. Christine Zwierink van de Openbare Bibliotheek Amsterdam, OBA. De OBA organiseert diverse activiteiten gericht op laaggeletterden. Check bijvoorbeeld deze informatie op de site van de OBA.

 

Met hen bespreken we vragen als: Hoe herken je laaggeletterdheid? Wat betekent het laaggeletterd zijn in het dagelijks functioneren van mensen? En natuurlijk de ‘hamvraag’: hoe kunnen wij als communicatieprofessionals hier zo goed mogelijk rekening mee houden?

Moeten wij in Jip en Janneke taal spreken? En ook zo min mogelijk geschreven tekst produceren en zo veel mogelijk in beelden communiceren? Maar we hebben geleerd bij het Financieel Dagblad op 1 april, dat communiceren via beeld ook een vak apart is en complex!

Hoe maken we onze communicatiemiddelen begrijpelijk voor laaggeletterden? Wat zijn geslaagde en minder geslaagde voorbeelden? Wat zijn de do’s en dont’s? Laat je informeren en breng je eigen kennis en ervaring mee!

Wegens grote belangstelling kan er niet meer ingeschreven worden.

Hoe bereik je 150.000 laaggeletterde Amsterdammers?


Datum: donderdag 6 juni
Tijd: 17:30 - 21:30

PROGRAMMA
17.45 uur: Inloop met koffie & thee
18.00 uur: Start lezing
19.30 uur: Netwerkborrel.
Locatie: Hannekes Boom, Dijksgracht 4, 1019 BS Amsterdam.
(5 minuten lopen vanaf de OBA)

Maar liefst één op de vijf Amsterdammers is laaggeletterd. Dat zijn wel 150.000 mensen alléén al in onze stad! Nagenoeg álle bedrijven en organisaties krijgen te maken met mensen die moeite hebben met de taal: als werknemer, patiënt of klant. Deze mensen kunnen niet goed lezen, schrijven, rekenen of met computers omgaan. Met uiteraard als gevolg dat zij niet optimaal kunnen deelnemen aan onze samenleving.

Het is zeker voor communicatieadviseurs maar ook voor vormgevers en tekstschrijvers ongelooflijk belangrijk om rekening te houden met het grote aantal mensen dat laag geletterd is. Daarom organiseert Welcom op donderdag 6 juni van 18.00 – 19.30 uur een bijeenkomst over laaggeletterdheid. We hebben daartoe collega’s van drie organisaties uitgenodigd:.

  1. Widad Habbani en Bertine Muller, communicatieadviseurs van de gemeente Amsterdam. De gemeente wil door middel van het Amsterdams Taalakkoord steeds meer organisaties en bedrijven verbinden aan een ‘coalitie’ die in de stad en regio de laaggeletterdheid samen wil aanpakken. https://www.amsterdam.nl/onderwijs-jeugd/de-nederlandse-taal/amsterdams/
  2. Michael Halve, communicatieadviseur bij de stichting Lezen en Schrijven. Deze stichting voert in het hele land programma’s en projecten uit om de taalvaardigheid van mensen te verbeteren. https://www.lezenenschrijven.nl/wat-wij-doen/programmas/
  3. Christine Zwierink van de Openbare Bibliotheek Amsterdam, OBA. De OBA organiseert diverse activiteiten gericht op laaggeletterden. Check bijvoorbeeld deze informatie op de site van de OBA.

 

Met hen bespreken we vragen als: Hoe herken je laaggeletterdheid? Wat betekent het laaggeletterd zijn in het dagelijks functioneren van mensen? En natuurlijk de ‘hamvraag’: hoe kunnen wij als communicatieprofessionals hier zo goed mogelijk rekening mee houden?

Moeten wij in Jip en Janneke taal spreken? En ook zo min mogelijk geschreven tekst produceren en zo veel mogelijk in beelden communiceren? Maar we hebben geleerd bij het Financieel Dagblad op 1 april, dat communiceren via beeld ook een vak apart is en complex!

Hoe maken we onze communicatiemiddelen begrijpelijk voor laaggeletterden? Wat zijn geslaagde en minder geslaagde voorbeelden? Wat zijn de do’s en dont’s? Laat je informeren en breng je eigen kennis en ervaring mee!

Meld je snel aan als je er bij wilt zijn!

 

2e EXTRA ALV: NIEUWE NAAM

Donderdag 2 mei waren wij bij elkaar. Unaniem werd gekozen voor onze nieuwe naam. Onze statuten vragen om een tweede ronde. Dit doen we graag. Wij komen tijdens de borrel van het event ‘Laaggeletterdheid’ op 7 juni langs. Je kan dan (weer) kiezen: wél of niet een nieuwe naam.

p.s. Alleen voor diegenen die het grote nieuws gemist hebben: Communicatienetwerk Amsterdam

De Game Changers van South by Southwest Festival

De Game Changers van South by Southwest Festival


Datum: donderdag 2 mei
Tijd: 19:00 - 20:00
Locatie: House of Watt
Adres: James Wattstraat 73 1097 DL Amsterdam, Amsterdam

Ga mee op reis langs de hoogtepunten van South by Southwest in Austin, Texas , het grootste festival ter wereld dat cultuur, technologie en innovatie bij elkaar brengt. Een vol uur lang praat Huib Maaskant je bij over de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen voor je merk, product en bedrijf aan de hand van zeven top-5 lijstjes en gaat hij in op wat het nieuws uit SXSW voor jouw organisatie en klanten kan betekenen.

SXSW is waar creatieve geesten samenkomen om het gesprek aan te zwengelen en creatief probleemoplossend bezig te zijn met technologie, entertainment en cultuur. Dialoog en interactie vergroten hun vermogen om te innoveren, ideeën en technologieën komen samen.

Huib Maaskant: “South by Southwest is overweldigend. In Austin botsen creativiteit en technologie frontaal op elkaar. Je vindt hier ruwe diamanten van nieuwe technologie, fundamentele discussies, experimenten en alles wat ertussen zit. SXSW is een inspirerende mentale reset.”

Maaskant duikt in een lawine aan lezingen, demo’s en startups. Het eerste niet te missen trending topic is Artificial Intelligence (AL). AI is everywhere. Zo vertelt Jeremy King van Walmart over hoe AI werkelijk elk onderdeel van de retailer totaal op zijn kop zet, van de ervaring op de winkelvloer tot de logistiek achter de schermen. De digitale transformatie ten voeten uit. Overigens zoomen veel bedrijven in op de innovation mindset. Om met Amazon te spreken: culture eats strategy for lunch.

  • Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR): waar Google Glass zijn tijd misschien wat te ver vooruit was, begint AR nu echt voet aan de grond te krijgen. Virtueel waggelende mannetjes wijzen je de weg, slimme brillen fluisteren blinden in wat ze niet kunnen zien en ga zo maar door….
  • Zelfs het wat traditionele BOSE soundsyteem stapt in AR met audio. AR wordt in de breedte uitgerold, VR focust juist op entertainment en educatie. In de ene demo probeert Maaskant een ruimteschip te redden, in de volgende staat hij dankzij de BBC in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. De producties zijn van ongekende kwaliteit.
  • Ondertussen voel je overal het verlangen om technologie menselijk maken. LG presenteert maar liefst vijf verschillende knuffelrobots. Ook op de vloer van de tradeshow struikel je letterlijk over de aaibare robots. Gaan we ons huisdier straks opladen in plaats van uitlaten? Hond en poes krijgen er serieuze concurrentie bij.

Ieder zal zijn WOW hebben op SXSW! 

 

Huib Maaskant is freelance digital creatief, story teller, copywriter & innovator
Hij heeft gewerkt aan uiteenlopende digitale en interactieve projecten voor o.a.: Heineken, Schiphol, shell, TNT en vele anderen. Daarnaast is hij mede oprichter van de SpinAwards, de grootste creatieve digitale prijs van Nederland.



Extra ALV: Wat komt er na Welcom?


Datum: donderdag 2 mei
Tijd: 18:30 - 19:00

Speciale Algemene Leden Vergadering i.v.m. naamswijziging

Ons naamvoorstel presenteren we voorafgaand aan de interessante lezing van freelance digital creatief Huib Maaskant. Afgelopen maanden heeft de identity-groep hard gewerkt. Er zijn vele namen voorbij gekomen. Mede dankzij jullie hebben we een passende keuze gemaakt. Deze naam gaan we dan presenteren. Ook lichten we een tipje van de sluier op over de ontwikkeling van de website.

We sluiten dit samenzijn af met jullie toestemming zodat onze vereniging deze naam vol trots mag gaan uitdragen. Na de lezing van Huib Maaskant proosten we op onze nieuwe naam en vooral op een prachtige toekomst voor onze vereniging!

Infographics bij het FD

Infographics bij het FD

Een rondleiding over de redactie van het Financieele Dagblad en een lezing in het auditorium die ons leidt door de wereld van de infographics.

Datum: maandag 1 april
Tijd: 20:00
Locatie: FD
Adres: Prins Bernardlaan 173, Amsterdam

Het medialandschap is de laatste jaren radicaal veranderd voor lezers en beeldmakers: kranten en tijdschriften worden vaker digitaal gelezen, bijna iedereen heeft wel een tablet, laptop of pc en ook worden alle media via internet gevolgd. Nieuwsmedia hebben een lange geschiedenis op het gebied van infographics en moeten zich aanpassen aan het huidige mediagebruik. Het FD won afgelopen november de titel ‘European Newspaper of the Year’ voor het nieuwe ontwerp van de krant.
Onderdeel daarvan is het beleid voor mobile-first infographics, een workflow en een stijlboek die moeten helpen bij een goede weergave van visualisaties in alle media.
FD-visueel journalist Els Engel stond aan de wieg van deze ontwikkeling en zal vertellen over de keuzes die gemaakt zijn.

MAANDAG 1 APRIL

18.00 uur: Hans Spoelman (hoofd design FD) geeft een rondleiding over de redactie van het Financieele Dagblad. LET OP! DE RONDLEIDING BEGINT EXACT OM 18.00 uur

18.30 uur: Els Engel (freelance visueel journalist, ontwerper en ontwikkelaar), verwelkomt ons in het auditorium van het Financieele Dagblad en leidt ons door de wereld van de infographics.

Na de lezing heffen wij het glas in Café- Restaurant Dauphine beneden gelegen in het FD-pand.

Ook onze samenwerkingspartner BNO (Beroepsvereniging voor Nederlandse Ontwerpers) hebben wij voor dit event uitgenodigd.

Inschrijven voor alleen de lezing is nog mogelijk! Deze begint om 18.30 uur

De rondleidingen zijn vol! Je ontvangt nog een bevestiging waarin staat of je uitgenodigd bent voor de Rondleiding  &  Lezing of  alleen de Lezing.

De inschrijving is bijna vol. Bij overschrijving ontvang je een mail.

 

 

50 Jaar Welcom: de Viering

Interessante workshops en lezingen, een uitgebreid warm buffet en natuurlijk swingend feest

Datum: maandag 24 oktober
Tijd: 15:00 - 23:30
Locatie: Museum Het Schip
Adres: Oostzaanstraat 45, Amsterdam

Dit jaar is Welcom Amsterdam 50 jaar en dit moet gevierd worden.

De viering zal plaatsvinden op maandag 24 oktober 2016 op twee mooie Amsterdamse locaties: Museum Het Schip en het Polanentheater, beiden ten noorden van het Westerpark.

Het programma bestaat uit een aantal interessante workshops en lezingen, een uitgebreid warm buffet en natuurlijk swingend feest om de avond mee af te sluiten. Het is mogelijk om je aan te melden voor individuele onderdelen. Een introduce of partner is welcom!

Zodra de workshops en lezingen bevestigd zijn, zal de deze pagina geüpdatet worden. Ook zullen de updates bekend gemaakt worden op Facebook en Twitter.

 

Workshops in Museum het Schip

Workshop 1 – Fotograferen met je smartphone door Maarten Mooijman

De communicatie professional wordt steeds meer een alleskunner. Fotograferen hoort daar ook bij. Maar hoe maak je een goed kader. En welke hoek werk wel of juist weer niet. In deze praktische workshop ga je door het museum Het schip en leer je de mooiste plaatjes maken.

Workshop 2 – Personal Branding door Jim Kraaykamp

Workshop 3 – Wordpress voor Starters! door Bart van Maanen

Inmiddels is 26% van alle websites gemaakt met WordPress. Met dit systeem kan iedereen werken. Van zakelijke website tot persoonlijk blog. Leer in deze korte workshop de praktische mogelijkheden kennen om je beter te profileren op internet.

of genieten van de collectie van Museum het Schip

 

Lezing “De toekomst van de communicatie professional”

Spreker – Betteke van Ruler, hoogleraar Corporate Communicatie

 

Programma

15:00 Ontvangst in Museum Het Schip
16:00 Welkomstwoord door Theo Dohle, huidige voorzitter van Welcom
16:30 – 17:30 Keuze uit workshops of een zelfstandig museumbezoek
17:45 – 18:45 Lezing en discussie met thema “De toekomst van de communicatie professional”
19:00 – 20:30 Avondeten in het Polanentheater
21:00 – 23:30 Feest