Amsterdamse Communicatieprijs 2024
Deadline insturen kandidaten !!
Datum: maandag 7 april 2025 - maandag 12 mei 2025
Tijd: 12:00
De inschrijving voor de Amsterdamse Communicatie Prijs 2024 – ACP2024 – is geopend. De erkenning voor de meest impactvolle communicatie-uiting in de stad van het afgelopen jaar. Amsterdamse communicatieprofessionals, bureaus en organisaties worden uitgenodigd om hun beste werk in te zenden en mee te dingen naar deze prestigieuze prijs. De winnaar ontvangt niet alleen een oorkonde, maar ook de eer om als beste in het vak te worden erkend.
De deadline voor inzendingen is maandag 12 mei 2025 om 12.00 uur. De feestelijke prijsuitreiking vindt plaats op dinsdagavond 10 juni – de exacte locatie en tijd volgen later. De jury beoordeelt alle inzendingen onbevooroordeeld en eerlijk, of deelnemers nu ervaren communicatieprofessionals zijn of nieuw in het veld, lid of geen lid van het Communicatienetwerk Amsterdam. Het enige criterium? Een duidelijke en zichtbare connectie met de stad Amsterdam en/of Groot-Amsterdam.
Aanmelding voor geïnteresseerden
Wil je je kandidaat stellen voor de prijs, stuur een email aan acprijs2024@communicatienetwerk.amsterdam en we sturen je het inschrijfformulier toe. Lees verder over deelname en voorwaarden op de pagina van de Amsterdamse Communicatieprijs en doe vooral mee!!
En verder ….
De voorbereidingen voor de ACP2024 neemt de agenda van het Communicatie Netwerk Amsterdam voor de komende weken in beslag. Op de achtergrond werken enkele leden aan de voorbereidingen voor de programmering in het najaar van 2025. Het 60-jarige jubileum van de vereniging volgend jaar valt officieel op 31 maart 2026. Er zullen nog enkele bijzondere activiteiten plaats gaan vinden in het kader van het jubileum. Als voorpret van de feestvreugde zal de redactie van de website de komende periode actief wat frisse kopij en mooie verhalen uit dit roemruchte verleden gaan delen. Nieuwe leden blijven bij ons netwerk altijd van harte welkom. Om een idee te geven van onze activiteiten voor en door de leden vind je hieronder een kort overzicht van dit voorjaar:
Nieuwjaarsborrel Café De Sluyswacht – 16 januari
De borrels van het communicatienetwerk blijken keer op keer een krachtige manier om even te kunnen sparren met collega’s over dat wat er speelt in het vak. Na de drukke decembermaand en de actualiteit van het wereldtoneel was er voldoende stof voor levendige gesprekken in dit fijne café. Met onze nieuwe voorzitter Bart Scholten blikten we vooruit op het komende jaar. Aangezien duidelijk werd dat AI voor veel verandering zal gaan zorgen werd er meteen een lezing geagendeerd voor de leden.
Lezing “AI, de kracht en gevaren…” Amstelzaal OBA – 26 februari
Deze activiteit werd ingeleid door Paul Kangangi communicatieadviseur bij de Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Paul had zijn collega Guido Legemaate uitgenodigd om zijn brede kennis over AI met ons te delen. Het was een intensieve lezing vol interessant en soms grappig beeldmateriaal met voorbeelden uit de geschiedenis van de opkomst van GTP. Guido sloot de lezing af met enkele nuttige tips voor het veilig gebruik maken van AI-toepassingen.
De ALV in THT zaal Tolhuistuin – 6 maart
De wettelijk verplichte algemene ledenvergadering als vereniging gaat bij het netwerk meestal hand in hand met een heerlijke maaltijd met betrokken leden. Zo oefent ieder zijn/haar/hun invloed op het beleid in goede gesprekken afgewisseld met de hamerslag van de voorzitter. Het was een fijne bijeenkomst waar alle agendapunten aan bod kwamen en de kok van THT vele complimenten kreeg.
Verandermanagement in de Zorg bij HVO Querido – 3 april
Deze sessie over verandermanagement kwam op de agenda dankzij de leden Rutger de Graaf, communicatieadviseur Zorggroep Zaanstreek en Leontien Kuip, communicatieadviseur HVO Querido.
Beiden hadden twee mooie voorbeelden uit de praktijk meegenomen in hun presentatie waarbij er volop gelegenheid was om vragen te stellen. Zo kwam de campagne “Leren is werken, Werken is Leren”, gericht op het aantrekken en behouden van zorgprofessionals aan bod die Rutger samen met twee collega’s voor Pennemes Zaandam de laatste jaren heeft geïmplementeerd.
Leontien nam ons mee in een case waarin de strategie niet altijd in een rechte lijn van A naar B verloopt. Het was een mooi praktijkvoorbeeld om vooral scherp te blijven op het gestelde doel van de campagne. De sessies vonden plaats in een zaaltje van de kantine van het hoofdkantoor van HVO Querido aan de eerste Ringdijkstraat. Na afloop dronken we met alle deelnemers een borrel aan de overkant in het gastvrije Hotel Casa schuin tegenover het Amstelstation.

Verandercommunicatie
in een dynamisch ZORG-landschap
Datum: donderdag 3 april 2025
Tijd: 18:00 - 20:00
Locatie: HVO_Querido
Adres: Eerste Ringdijkstraat 5, Amsterdam
Let op : deze bijeenkomst was oorspronkelijk gepland op 20 maart in Zaandam bij Pennemes, we zijn 3 april te gast bij HVO Quirodo
De zorg staat voor grote uitdagingen. Budgetten krimpen, het aantal zorgmedewerkers neemt af en wat ooit vanzelfsprekend was, is nu niet meer gegarandeerd. Hoe zorg je ervoor dat professionals, cliënten en hun naasten niet alleen begrijpen wat er speelt, maar ook gemotiveerd raken om samen de verandering te omarmen? Hoe maak je communicatie niet alleen informatief, maar vooral inspirerend en actiegericht?
Tijdens deze bijeenkomst duiken we in de kracht van verandercommunicatie in de zorg. Dit is een interactieve en inspirerende sessie voor communicatieprofessionals die actief werken in dit dynamische landschap. We gaan op locatie van Woonzorgcentrum Pennemes in Zaandam in op twee voorbeelden van campagnes die de zorgtransitie ondersteunen.
Leren is Werken, Werken is Leren (LWWL)
Een van de campagnes die we bespreken, is LWWL, gericht op het aantrekken en behouden van zorgprofessionals. Deze campagne, waar ook Pennemes onderdeel van is, maakt gebruik van storytelling en gerichte communicatie om mensen aan te trekken en behouden voor een baan in de Wat werkt er wel en niet in het bereiken van nieuwe medewerkers. Welke inzichten uit LWWL kunnen we gebruiken om de verandercommunicatie in de zorg verder te verbeteren?
Hybride Zorg – HVO-Querido
HVO-Querido, een zorgorganisatie die kwetsbare mensen in Amsterdam ondersteunt, heeft een nieuwe campagne gelanceerd rondom de overgang naar hybride zorg. Ze combineren fysieke zorg met digitale oplossingen die de gezondheid en het herstel van cliënten bevorderen. Dit bespaart tijd voor zorgprofessionals, zodat zij zich kunnen concentreren op de complexere zorgbehoeften. De maatschappelijke noodzaak voor digitalisering groeit, aangezien steeds minder mensen voor een toenemende zorgvraag moeten zorgen. Maar hoe zorg je ervoor dat deze nieuwe werkwijze geaccepteerd wordt? HVO-Querido heeft gekozen voor een gefaseerde aanpak die net gestart. Hoe ziet deze aanpak eruit? Welke tips kunnen we delen?
Jouw rol in Verandercommunicatie
Tijdens de sessie bespreken we concrete stappen die je kunt nemen in verandercommunicatie en vragen we jou ook je ervaring te delen als je die hebt. Laten we samen ontdekken wat er werkt en elkaar inspireren om de zorgcommunicatie naar een hoger niveau te tillen.
Voor wie?
Deze bijeenkomst is speciaal voor leden van het netwerk en geïnteresseerde communicatieadviseurs uit de regio Amsterdam die willen begrijpen hoe de communicatie in en over de zorg verandert. De inloop is vanaf 18.00 uur, de bijeenkomst begint om 18.30 uur.
Aanmelding voor geïnteresseerden
Wil je deze activiteit bijwonen, stuur een email aan info@communicatienetwerk.amsterdam

ALV 2025 CNA
We agenderen de begroting, de plannen voor 2025 en bespreken het afgelopen jaar.
Datum: donderdag 6 maart 2025
Tijd: 18:00 - 20:00
Locatie: Tolhuistuin, THT kamer
Adres: IJpromenade 2, Amsterdam
We vergaderen in de THT kamer van de Tolhuistuin, mis het niet!
Er zit iets moois in de traditie van een ledenvergadering. Als lid van het netwerk heb je direct invloed op de koers van onze vereniging. Hoewel het karakter van de vergadering formeel is, is het zeker net zo interessant en boeiend als onze andere activiteiten.
In de ALV kijken we terug op het oude jaar, vooruit naar dit lopende jaar en we verheugen ons op iets moois: op 31 maart 2026 bestaat de vereniging 60 jaar!
Als jong bestuur bestaande uit Bart Scholten, voorzitter | Mariska van der Burgt, penningmeester | Diana Spiering, secretaris worden we formeel in deze vergadering door de leden weer benoemd. Ook zullen we stemmen voor enkele aanpassingen in de statuten zodat ook onze naam: Communicatie Netwerk Amsterdam formeel bij de KvK geregistreerd staat, wel zo fijn met oog op ons jubileum.
We vergaderen met heerlijk eten op de tafel en wisselen interessante gesprekken af met een hamerslag van de voorzitter. Om als vanzelf overgaan naar nieuwe onderwerpen. In week 9 zal de agenda aan de leden worden toegestuurd. Hierbij roepen wij alle leden op zich aan te melden voor onze jaarlijkse leden vergadering. Dat kan in onze Whatsapp groep of via deze link naar ons vaste emailadres.

AI, de kracht en gevaren…
Wat wil jij weten als communicatie professional over het gebruik van AI?
Datum: woensdag 26 februari 2025
Tijd: 18:00 - 20:00
Locatie: OBA Amstelzaal 6e verdieping
Adres: Oosterdokskade 143, Amsterdam
Op deze woensdagavond neemt Guido Legemaat je mee in de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie (AI). We duiken in de geschiedenis, toekomst, mogelijkheden en risico’s van AI.
Wat kun je verwachten?
Hoe AI zich heeft ontwikkeld van sciencefiction naar onmisbaar hulpmiddel. Wat de impact van AI is op communicatie, contentcreatie en klantinteractie. Concrete toepassingen en handige AI-tools die je direct kunt inzetten. De ethische dilemma’s en risico’s: waar ligt de grens?
Voor wie?
Deze lezing is speciaal voor communicatieadviseurs uit de regio Amsterdam die willen begrijpen hoe AI hun vak verandert – en hoe ze het slim kunnen inzetten. De inloop is vanaf 18.00 uur, de lezing begint om 18.30 uur.
Aanmelding voor geïnteresseerden
Wil je de lezing bijwonen, stuur een email aan info@communicatienetwerk.amsterdam

Nieuwjaarsborrel in teken van AI !
We presenteren op deze Nieuwjaarsborrel ook een mooie agenda met activiteiten voor 2025
Datum: donderdag 16 januari 2025
Tijd: 17:30 - 19:00
Locatie: Café de Sluyswacht
Adres: Jodenbreestraat 1, Amsterdam
Onze eerste activiteit van dit netwerk – de nieuwjaarsborrel – staat in het teken van AI. Immers, kunstmatige intelligentie is onze nieuwe PA in communicatie, in voor- en tegenspoed. Het zijn spannende tijden en de stad is volop in verandering. Dat kunnen we dagelijks merken in het verkeer, de taal, de mode op straat en de levendigheid van de mensen die zich de stad toe-eigenen. Dat maakt Amsterdam ook uniek. Voor ons als communicatieprofessional is het gebruik van AI in 2025 een uitdaging én een creatief speeltje van jewelste.
Natuurlijk gaan we in 2025 verder met de voorbereidingen van ons 60 jarig bestaan in 2026. Extra feestelijk is dat de Amsterdamse Communicatieprijs in 2026 zal terugblikken op al die campagnes in het kader van 750 jaar Amsterdam. En wie zal daar de winnaar van worden….?
Stuur je ons een mail of je er 16 januari bij bent? Als lid met of zonder introducé of geef je op als lid of word weer lid, het kan allemaal. Zo houden we ons netwerk gezellig, sterk en levendig. We hebben één centrale mailbox: info@communicatienetwerk.amsterdam
De ledenactiviteiten zijn een leuke manier om je kennis te verbreden als communicatie professional en collega’s in levende lijve te ontmoeten.
We hopen je te zien in het sfeervolle café de Sluyswacht op 16 januari!
Graag sluiten we af met warme groet en wensen al onze lezers hele fijne kerstdagen en een vredige jaarwisseling toe.
Mariska van der Burgt
Bart Scholten
Christiane Kasdorp (meewerkend lid)
Bestuur Communicatienetwerk Amsterdam
info@communicatienetwerk.amsterdam
Ja tegen IJburg!
Gemeente en IJburgers doen het samen
Datum: donderdag 11 april 2024
Tijd: 17:00 - 19:30
Locatie:
Adres: ,
Plannen om Amsterdam uit te breiden met een eilandenrijk in het IJmeer werden eind 90-er jaren door een referendum geblokkeerd. Zeg nee tegen IJburg was het devies. De aanleg is uiteindelijk toch gestart en het land, dat sinds begin deze eeuw is gewonnen, telt nu zo’n 24.000 inwoners en groeit nog steeds. De communicatie tussen de gemeente, de bewoners en gebruikers verloopt er al jaren soepel en voorspoedig. Wat is hun geheim? Wat gaat daar in IJburg nu zo goed wat in andere stadsdelen met veel nieuwbouw maar zo moeizaam tot stand komt?
Voor deze verkenning ontmoeten wij elkaar als communicatie professionals op donderdag 11 april aanstaande, aan boord van een authentieke salonboot in de haven van IJburg. Na een eerste half uur inloop en een kort welkom varen we af voor een mini-expeditie rondom de eilanden en door de grachten van IJburg. Terwijl we genieten van het uitzicht horen we de verhalen uit de eerste hand en zien we ook enkele bijzondere voorbeelden.
De haven van IJburg (Krijn Taconiskade) is uitstekend bereikbaar met tramlijn 26 vanaf CS. Meerijden tot de eindhalte, daarna is het slechts enkele minuten lopen naar de haven.
Het programma ziet er uit als volgt:
17.00 uur inloop aan boord, 17.30 uur woord van welkom door het bestuur, 17.45 uur afvaart met unieke informatie en verhalen van diverse sprekers aan boord
19.00/19.30 uur aanmeren en afscheid schipper
Wie zin heeft kan vanaf 19.30 uur (en voor eigen rekening) napraten bij het aan de haven gelegen café/restaurant NAP. Er wordt daar desgewenst ook een aanschuifmaaltijd geserveerd voor € 15,-.
Vaar je mee? Meld je dan per omgaande aan bij info@communicatienetwerk.amsterdam en laat ook even weten of we een maaltijd voor je kunnen reserveren. Voor niet-leden van ons netwerk vragen we een bescheiden bijdrage.
Uiterste aanmelddatum 4 april, zodat wij de juiste voorbereidingen kunnen treffen. Wij zullen je aanmelding dan ook even bevestigen. Heb je nog vragen? Schroom niet en mail ons even op hetzelfde emailadres.
Grote dank voor deze activiteit aan Carla Peddemors, senior lid van het Communicatienetwerk Amsterdam, bewoner van het eerste uur op IJburg en nog volop betrokken in de communicatie in de wijk en de lokale watersport. Dankzij haar tips kwam dit mooie programma tot stand.

Punten en Pizza ALV
Onze favoriete algemene ledenvergadering 2023-2024 met punten en pizza
Datum: donderdag 14 maart 2024
Tijd: 18:00 - 21:00
Locatie: Luca Due
Adres: Haarlemmerstraat 130, Amsterdam
De traditie van vergaderpunten combineren met pizzapunten mogen we ook dit jaar weer opzetten. Ledenvergaderingen zijn formele bijeenkomsten, waarin het oude jaar wordt geëvalueerd en financieel wordt afgesloten en een plan voor het nieuwe jaar wordt gepresenteerd door het bestuur.
Het bestuur roept alle leden op om de algemene ledenvergadering bij te wonen en hun mening te geven over de vereniging. Laat je stem horen!
Toegang enkel voor leden.
Agenda
ALV 2024 Agenda
Notulen 2023
Algemene ledenvergadering 07-02-2023

Data gedreven communicatie – lezing Paul Gremmen
Paul Gremmen illustreert met data-inzichten, how-to’s en een voorbeeldcase, hoe smart content echt impact heeft op de doelgroep.
Datum: donderdag 29 februari 2024
Tijd: 18:00 - 21:30
Locatie: The Millen House
Adres: Haparandaweg 57, Amsterdam
Data gedreven Communicatie & Smart Content
Kennissessie Communicatienetwerk Amsterdam & Contenture
Waarom iedere communicatiemanager data moet gebruiken:
1. Strategie → data toont hoe je jouw stakeholders moet bereiken
2. Organisatie → data zorgt voor accountability in communicatie
3. Kosten → data leidt tot aantoonbaar minder waste op tijd, energie & budget
4. Resultaat → datagedreven content zorgt voor impact bij de doelgroep
Theorie & praktijk
De sessie bestaat uit een korte introductie met theorie. Daarna laten we met best practices zien hoe je datagedreven communicatie in de praktijk toepast. En welke resultaten dat oplevert. Zo wordt voor iedereen inzichtelijk waarom data een onmisbaar element wordt in het werk van alle communicatie-experts.
We laten zien hoe je met een blind spot analyse reputatieschade kunt voorkomen. Hoe inzicht in de informatiebehoefte van je doelgroep helpt om communicatiedoelen te realiseren. En hoe je als communicatiemanager je team kunt ondersteunen om in deze complexe emotiemaatschappij – vol desinformatie – mensen wél te bereiken.
Na deze kennis-sessie weet men:
• Waarom dit ‘less is more communicatie’ is: minder doen > meer impact
• Waarom data zorgt voor betere resultaten van (de) communicatie(afdeling)
• Welke data-inzichten je communicatiestrategie verbeteren
• Hoe deze inzichten bijdragen aan effectieve content
• Hoe je meer rendement haalt uit je afdelings- en communicatiebudget
Deze avond zijn we te gast bij The Millen House van Niek Schoenmakers. In deze galerie in Amsterdam houthavens, verkoopt en toont hij collectible design en kunst in een prikkelende mix van hedendaags, vintage, bekend en onbekend. Elk object is met de passie van een verzamelaar geselecteerd en zo creëert The Millen House een eigen universum met vintage objecten maar ook werk van jonge kunstenaars en ontwerpers. The Millen House is niet zomaar een winkel of galerie, maar een plek om inspiratie op te doen, bijzondere items te bekijken of te kopen en om meer te weten te komen over het verhaal achter deze items. Niek vertelt er graag over.
We sluiten af met de netwerkborrel in de inspirerende creatieve ruimte bij the Millen House.
Bio
Paul Gremmen (oprichter en directeur Contenture), pionier op het gebied van data driven content. ‘Van achteraf meten naar vooraf weten’ is zijn motto. Met de inzet van data wordt communicatie namelijk veel effectiever. Vanuit deze filosofie helpt hij organisaties bij het claimen van thought leadership en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

Betteke van Ruler presenteert…
Workshop strategisch communicatie met Betteke van Ruler
Datum: donderdag 25 januari 2024
Tijd: 17:00 - 21:00
Locatie: Tolhuistuin Flexruimte
Adres: IJpromenade 2, Amsterdam
Het Strategisch Communicatie Frame is al een decennium lang dé standaard van communicatieprofessionals.
Strategisch Communicatie Frame II is het langverwachte vervolg op het populaire eerste deel dat bijna tien jaar geleden voor het eerst verscheen. Het frame is een beproefde en uiterst praktische methode die je helpt om strategievraagstukken doeltreffend te tackelen. Of het nu gaat om een communicatiestrategie voor de organisatie voor de lange termijn, een aanstaande fusie of het realiseren van specifieke programmadoelen; met dit praktische ‘meeneemboekje’ heb je de sleutel tot de beste strategie op maat, altijd binnen handbereik.

Kerstborrel
Gezellig proosten op 2023 en kletsen over 2024. Komt allen!
Datum: dinsdag 19 december 2023
Tijd: 17:00 - 19:00
Locatie: LuminAir
Adres: Oosterdoksstraat 4, Amsterdam
Houd de datum vrij en kom langs.