Amerikaanse verkiezingen

Amerikaanse verkiezingen

Amerikadeskundige Diederik Brink analyseert de uitslag van de verkiezingen en vertelt over de effecten van de campagnes.   

Datum: donderdag 12 november 2020
Tijd: 20:00

Na een korte analyse van de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen kijkt Diederik terug naar de effecten van de vele politieke campagnes die afgelopen jaar zijn gevoerd.

Met vier seizoenen van de Trump-show zijn Amerikanen in een ongekende reality show terechtgekomen. Rusland, Oekraïne, fake news, Twittertirades en nu COVID-19 vormen een eindeloze lijst aan gebeurtenissen die Donald Trump dagelijks op de voorpagina’s houden. De strijd om een nieuw seizoen voor Trump of een ander kanaal met Biden is heftig. Naast de dagelijkse nieuwsberichten doen de campagnes van Biden en Trump, maar ook de vele niet aan een campagne gelieerde groepen, erg hun best de kiezers te beïnvloeden. Hoe werkt nou zo’n campagne van binnen en wat is de kracht van goede campagnespotjes? Hoe duid je vier seizoenen Trump-show als het grootste reality programma dat ooit getoond is? Voor deze bijeenkomst besteedt hij in het bijzonder aandacht aan de laatste ontwikkeling en de rol van campagne(spotje)s.

 

Diederik Brink studeerde American Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na ervaringen in politiek Den Haag en diplomatiek Washington koos hij voor het onderwijs. Naast zijn werk voor CNV Onderwijs is Diederik Amerikadeskundige. Hij geeft commentaar op ontwikkelingen in de Amerikaanse politiek en rondom verkiezingen. Door jarenlange ervaringen op de radio en in het onderwijs is hij in staat om politieke, historische achtergronden en actuele ontwikkelingen te duiden en van analyse te voorzien op een manier die aansluit bij het publiek. Hij werkt voor o.a.: NPO Radio 1,2 NOS, BNR, NPO 1

 

Ontdekkingstocht op De Wallen

Ontdekkingstocht op De Wallen

'We Live Here' Ontdekkingstocht, lezing en borrel op de Wallen

Datum: donderdag 8 oktober 2020
Tijd: 18:00

Bewoner Lennard Roubos en communicatieadviseur Cor Vos van de gemeente Amsterdam vertellen over het project ‘We Live Here’ in bar/restaurant/rijksmonument Mata Hari, het pareltje van de rosse buurt.

Afgelopen jaar won het cocreatie-project ‘We Live Here’ van de gemeente Amsterdam de vakjury-Galjaardprijs 2019. Wat begon voor de gemeente met de vraag: “Wat zou je met communicatie kunnen doen tegen overlastgevend gedrag op de Wallen en voor het verbeteren van de leefbaarheid?”,  groeide uit tot een sociaal netwerk in de buurt en een ‘community-driven campaign’. We Live Here heeft wereldwijd, van The New York Times tot Japan, positieve naam verworven als boegbeeld van binnenstadbewoners en Amsterdam.

Omdat rondleidingen op de Wallen inmiddels zijn verboden, is iedereen van harte uitgenodigd om aan de hand van een plattegrondje met locaties van de huidige We Live Here-posters individueel een rondje door de buurt te lopen.
Dit kan aan de hand van de locaties van de posters op de kaart.(www.welivehere.amsterdam) Je kan ook een plattegrond ophalen in het bezoekerscentrum.
Het bezoekerscentrum is op Oudekerksplein 30. (openingstijden: do/vrij/za 13.00 -20.00 uur)  Er is een expositie met portretten en verhalen van buurtbewoners, deze vind je ook terug op www.welivehere.amsterdam.

‘We Live Here’ bewijst zich in de coronaperiode als actief werkend bewonersnetwerk waarin men elkaar opzoekt en steunt in deze onzekere tijd, ook toen het informatiecentrum tijdens de lockdown tijdelijk moest sluiten. In de lege straten zonder toeristen vergrootte het netwerk zich met nieuwe contacten op straat.

 

 LET OP !!!!   AANGEPAST PROGRAMMA

 

WANDELTOCHT 18.00 uur

Wil je de ‘We Live Here’ route lopen en/of het bezoekerscentrum bekijken? Vanaf 18:00 uur kan je voor je ontdekkingstocht een plattegrond krijgen bij het bezoekerscentrum Oudekerksplein 30.
Vind je het leuk om samen met één medelid de wandeling te maken? Stuur dan een mail naar:
info@comunicatienetwerk.amsterdam

 

LEZING 19.00 uur

Lezing in bar restaurant Mata Hari door Edwin Schölvinck en Cor Vos

 

NAPRATEN 20.00 uur 

Borrelen

 

Door de coronamaatregelen zijn er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar

Lachen of huilen

Lachen of huilen

Mark Boukes (gedragswetenschapper UvA) doet onderzoek naar coronahumor. Hij laat ons zien wat dat allemaal oplevert aan inzichten.

Datum: donderdag 10 september 2020
Tijd: 18:00 - 21:30
Locatie: Café Broer
Adres: Frederik Hendrikplantsoen 36, Amsterdam

Mark Boukes zal vertellen over het onderzoek dat hij uitvoerde in de eerste weken van de coronacrisis. Hij deed daarbij onderzoek naar het gebruik van humor, en memes in het bijzonder, en hoe dit verschilt per land. Daarnaast analyseerde hij de effecten van gain en risk-framing bekend door het werk van Kahneman en Tversky, maar nu onder de omstandigheden van een echte crisis. Tenslotte zal hij meer vertellen over de effecten die humoristische boodschappen kunnen hebben op de publieke opinie, meer in het algemeen.

In deze crisistijd, worden ook ontzettend veel grappen en memes gedeeld. Humor is een manier om met de huidige stress om te gaan en het vele nieuws dat we tot ons krijgen te behappen, maar ook om met elkaar te communiceren. Wat zijn de verschillen tussen landen en culturen en welke ontwikkelingen zijn er qua aard en vorm? UvA communicatiewetenschapper Mark Boukes gaat samen met hoogleraar sociologie Giselinde Kuipers van de KU Leuven coronahumor van over de hele wereld verzamelen en analyseren.

Boukes plaatste met Giselinde Kuipers een oproepje en ontving inmiddels al zo’n twaalfhonderd verschillende memes. Hij plaatste online oproepjes in onder meer het Chinees, Koreaans, Arabisch, Japans, Ests en Turks. Opvallend veel reacties kreeg hij uit Rusland, maar ook landen als Spanje en België zonden in.

Mark Boukes is een universitair docent Communicatiewetenschap aan de UvA. Hij promoveerde in 2014 op het onderwerp “soft news & infotainment”, heeft daarna 4 jaar als post-doc gewerkt op het onderwerp van economisch nieuws en verworf in 2018 een prestigieuze VENI-beurs waardoor hij tot eind 2022 kan werken aan het bestuderen van de maatschappelijke invloed van politieke satire.

Eerste 'LIVE' weerzien; lezing, rondleiding en borrel

Eerste ‘LIVE’ weerzien; lezing, rondleiding en borrel

Bruno Taut in Amsterdamse School Museum Het Schip

Datum: donderdag 27 augustus 2020
Tijd: 18:00 - 21:15
Locatie: Museum Het Schip
Adres: Oostzaanstraat 45, Amsterdam

Een aantal jaar geleden zijn wij met ons netwerk betrokken geweest bij het reilen en zeilen van Museum Het Schip. Hoe is het gegaan en waar staan ze nu? Alice Roegholt heet ons welkom en vertelt. Daarna verdwijnen we het museum in en komen terug bij elkaar op het terras.


Amsterdamse School Museum Het Schip presenteert Bruno Taut: De fantasie voorbij. In de inspirerende tentoonstelling en een uitgebreid themaprogramma maakt de bezoeker kennis met de wondere, kleurrijke wereld van de creatieve en invloedrijke architect, stedenbouwkundige en totaalkunstenaar.


Programma
18.00 uur: Ontvangst met drankje soep en broodje
18.30 uur: Introductie van Alice Roegholt over de ontwikkelingen van het museum
19.00 uur: Rondleiding tentoonstelling Bruno Taut
19.30 uur: Borrelen buiten op het terras van het Museum
21.15 uur: Afsluiting
SAIL 2020 versus SAIL 2025

SAIL 2020 versus SAIL 2025

Van communicatie naar crisiscommunicatie

Datum: donderdag 4 juni 2020
Tijd: 20:30

‘De coronacrisis zet definitief een streep door Sail 2020! Meer dan 50 mensen werkten vanaf januari j.l. al aan de voorbereidingen. Met man en macht is de organisatie nu bezig met de afwikkeling van dit event. Chris Janssen, hoofd communicatie van SAIL, vertelt ons op donderdag 4 juni om 20.30 uur via ZOOM wat er op dit moment gaande is. Ook blikt hij alvast vooruit naar de tiende editie van SAIL in 2025.

 

Terwijl de voorbereidingen voor #SAIL2020 in volle gang waren, werd de hele wereld overvallen door het coronavirus. Tijdens de bijeenkomst gaat Janssen dieper in op het communicatieplan en de voorbereidingen rondom SAIL. Hoe betrek je alle doelgroepen bij het grootste evenement van Nederland, (in 2015 2,3 miljoen bezoekers)? Ook geeft hij inzicht in de strategie en uitwerking van de crisiscommunicatie na het uitbreken van het coronavirus. En vervolgens kijken we vooruit naar 2025: als we 50 jaar en de 10e editie van SAIL vieren tijdens de 750ste verjaardag van Amsterdam.
Na zijn lezing is er gelegenheid om vragen te stellen.
Wil je deze interessante meeting volgen? Vergeet dan niet je aan te melden.

 

Chris Janssen is communicatiestrateeg bij Q&A | Communicatie en werd door zijn online (social media) aanpak voor SAIL Amsterdam 2015 uitgeroepen tot CommunicatieTalent van 2015. Chris vindt communicatie een steeds belangrijker en daarom interessant vak, zowel professioneel als voor hem persoonlijk. Want hoe maak je professionele communicatie persoonlijk, of juist andersom? Dat houdt hem al jaren bezig en hij heeft er daarom zijn ambacht van gemaakt. 

 

MELD JE AAN EN GEBRUIK DEZE LINK OM ER BIJ TE ZIJN

https://zoom.us/j/93563451344?pwd=UUF0djFHVUs4ZURtNi9WdXcxTDl5Zz09

Sharing is caring. Online Communicatienetwerk-borrel

Sharing is caring. Online Communicatienetwerk-borrel

Eindelijk gaan we elkaar weer zien! We gaan het hebben over drempels, oplossingen en nieuwe mogelijkheden in deze corona-tijd.

Datum: dinsdag 12 mei 2020
Tijd: 20:30 - 21:30

De wereld staat door de coronapandemie volledig op zijn kop. Gelukkig is er al iets meer grip op Covid-19, het nieuwe coronavirus. Dit jaar en waarschijnlijk ook in de nabije toekomst gaat er veel veranderen. Ook CNA beweegt mee.

Daarom starten we vanaf nu met diverse online activiteiten. Want door de coronacrisis hebben we het thuiswerken en contact op afstand gemeenschappelijk! Het is interessant om van elkaar te horen en zien hoe we met deze periode omgaan – ervaringen, oplossingen en veranderingen.

 

HIER KAN JE INLOGGEN VOOR DE ZOOMBORREL

Vlog ‘One-Minute' met ons mee

Vlog ‘One-Minute’ met ons mee

Maak een filmpje!

Datum: zaterdag 9 mei 2020 - dinsdag 12 mei 2020
Tijd: 20:30 - 21:30

Waarschijnlijk heeft iedereen er mee te maken: THUISWERKEN.
Ook al ben je zelf nog op pad. Waarschijnlijk zitten je kinderen, vriend of vriendin wel thuis. Dat heeft grote impact. Waar de een zijn heil zoekt in de keuken en de ander het hogerop op zolder prima vindt, zit de onfortuinlijke thuiswerker klem tussen bed en de radiator….
De wc-rollen puilen uit het gangkastje. En de broodmachine staat hopeloos stil omdat gist, bloem of meel van de aardbodem verdwenen zijn.

Kortom: Wij zijn heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Hoe gaat het er bij jullie thuis aan toe wat betreft werkplek en last but not least relationeel met familie erbij! Waarschijnlijk denk je moet dit nu allemaal? Ik heb wel wat beters te doen. Kan ik dit wel? Twijfel je? Kijk dan naar vijf leuke filmpjes die al gemaakt zijn. Dan krijg je genoeg inspiratie om aan de slag te gaan.

STUUR JE ‘ONE-MINUTE FILMPJE’ op
 via wetransfer of de mail (info@communicatienetwerk.amsterdam).

Of whatsapp naar een bestuurslid.

INSTRUCTIES

  • maak een opname op je telefoon of camera (een paar seconden of een minuut)
  • edit of edit niet 😉
  • stuur het filmpje door via de mail of wetransfer voor zondag 10 mei
  • je krijgt bericht van ons al we het fimpje binnen hebben.

 

Crowd management in Amsterdam

Crowd management in Amsterdam

Crowd Manager bij de gemeente Amsterdam: Daniel van Motman vertelt en leidt ons rond

Datum: donderdag 2 april 2020
Tijd: 18:00
Locatie: Mediamatic
Adres: Dijkgracht 6, Amsterdam

Het slechte nieuws: Crowd management gaat niet door!
Het goede nieuws: In het najaar een herkansing!

Terwijl het echte toeristenseizoen nog moet beginnen, is het nu al druk op de Wallen. Ook Koningsdag, SAIL en EURO 2020 komen er weer aan. Het wordt steeds drukker in de stad. Te vol vinden veel bewoners. Soms staan de toeristen zo op elkaar gepakt dat ze vrezen voor de veiligheid.Dit geeft onvermijdelijk overlast en ergernissen. Gemeente Amsterdam probeert op verschillende manieren de overlast in de hand te houden. Bij grote evenementen houdt de gemeente de drukte in de gaten en past maatregelen toe, zoals matrixborden om bezoekers een andere richting op te sturen als het té vol wordt. Hoe gaat dat in zijn werk?

Crowd monitoring

Om de stad veilig en bereikbaar te houden voor bewoners én bezoekers, werkt de gemeente Amsterdam met het crowd monitoring systeem Amsterdam. Met slimme camera’s en wifi-sensoren wordt gemeten hoe druk het is op straat. Het monitoringsysteem analyseert en presenteert de meetgegevens over voetgangersdrukte en ondersteunt de gemeente en handhaving daarmee om de juiste besluiten te nemen voor het beheersen van de mensenmassa in de binnenstad.

Onze spreker van vanavond is Daniël van Motman, Expert Adviseur Verkeersmanagement: “Crowdmanagement is het anticiperen op verwachte drukte, bezoekersgedrag en mogelijke risico’s. Instroom, verblijf en uitstroom van bezoekers zijn hierbij belangrijke pijlers. Aan de hand van deze inzichten worden maatregelen bedacht zoals het inrichten van looproutes waarbij bijvoorbeeld kruisende stromen zoveel mogelijk worden voorkomen. Ook het tijdig informeren van bezoekers en hen adviseren over gewenste looproutes. bevordert de doorstroming. Hiervoor worden ook hosts ingezet tijdens drukke momenten. Bij pieken adviseren zij het publiek een andere looproute te nemen en/of doseren zij tijdelijk de instroom van een steeg”.

Extra Exclusieve Excursie!

Maximaal 1 persoon per mail. Wij sturen een bericht of je deelnemer van deze excursie bent geworden.
Na de rondleiding van 30 minuten is het 1 minuut lopen naar Mediamatic waar de lezing over Crowd Management wordt gehouden.

LET OP! Voor de lezing moet je ook via de button, onder aan de pagina, aanmelden


ROUTE

Lopen of fietsen: Om de Verkeerscentrale Amsterdam te bereiken loop je (10 minuten) aan de IJ-kant langs het spoor tot je de tramhalte Muziekgebouw/Bimhuis bereikt. Neem dan de trap of lift naar beneden, sla links af en loop onder het viaduct door.

EXCURSIE: Het is het eerste gebouw rechts. (zie foto)
LEZING: Sla links af. Daar ligt het gebouw Mediamatic.

TRAM
Vanaf Centraal is Mediamatic één halte met tram 26 richting IJburg. Zie verder bovenstaande route.

PARKEREN
Piet Hein Garage (€ 3,80 per uur) bij het Muziekgebouw. Zie verder bovenstaande route.

 

Brandweer in Broek in Waterland

Brandweer in Broek in Waterland

Denk mee en help mee! Hoe krijgt de brandweer zijn manschappen op volle sterkte! Met een spectaculaire demonstratie en borrel

Datum: donderdag 5 maart 2020
Tijd: 18:30

Kom op donderdag 5 maart naar de kazerne van brandweer Waterland! Maak en denk mee hoe de brandweer vrijwilligers probeert warm maken voor het brandweervak.

 

Denk mee!

De brandweer in Nederland bestaat uit meer dan 80% uit vrijwilligers, buiten de grote steden is dat in veel kazernes zelfs bijna 100%. Vrijwilligers blijven lang verbonden aan de brandweer: als je eenmaal met het brandweervirus besmet bent, hou je dat. De laatste jaren is het echter voor de brandweer moeilijker geworden voldoende vrijwilligers te werven. De werving ging vroeger via familie en vrienden, tegenwoordig worden special landelijke wervingscampagnes gemaakt.

Vanavond zitten dorpsbewoners, brandweerdspecialisten, communicatiedeskundigen, en leden van de vrijwillige brandweer om de tafel. We gaan kijken hoe we de brandweer in Broek in Waterland weer op volledige kracht kunnen laten draaien. Dit is van essentieel belang voor de veiligheid en behoud van het dorp.

 

In actie

Daarna gaan de manschappen aan het werk. De brandweer van Waterland laat zien dat brandweerwerk meer is dan alleen branden blussen. Wij krijgen een ‘exploded view’ van de brandweerauto, er wordt een slachtoffer uit de zijn auto geknipt en tot slot een paard uit de sloot gehaald. Kom en laat je verrassen door het veelzijdige werk van de brandweer.

Zoals je hieronder ziet heeft het bestuur proef gedraaid. Wij kunnen nu al voorspellen dat het een spectaculaire avond gaat worden. Schrijf op tijd in.

 

We sluiten af met een drankje in de kazerne

Eten en vergaderen

Eten en vergaderen

Kom naar onze Algemene Ledenvergadering En geniet van de cijfers en (pizza) punten

Datum: donderdag 13 februari 2020
Tijd: 18:30 - 22:00
Locatie: Restaurant Lucca Due
Adres: Haarlemmerstraat 130, Amsterdam

Best leden het is weer zover. Ons jaarlijks ritueel gaat weer plaatsvinden. Kruip uit je schulp, poeder je neus en laat je gezicht zien.

Tijdens een hapje en een drankje gaan we tijdens onze Algemene Ledenvergadering terugblikken en vooruitkijken.

Na de cijfers en de punten sluiten we de avond af met een toepasselijk drankje.

Deze avond alleen gereserveerd voor leden. Dus grijp je kans en kom langs.

 

Download of bekijk hier de Agenda: ALV Agenda 2020

Bekijk hier het verslag van de ALV 2019: Verslag ALV dd. 7 maart 2019

Bekijk hier de conceptbegroting 2020: Begroting 2020