Uitreiking Amsterdamse Communicatieprijs 2021 en zomerborrel

Uitreiking Amsterdamse Communicatieprijs 2021 en zomerborrel

COMMUNICATIE NETWERK AMSTERDAM REIKT DE PRIJS UIT AAN DE BESTE CAMPAGNE(S) bij Ijver aan de NDSM-werf OP 11 JULI

Datum: maandag 11 juli 2022
Tijd: 18:30 - 21:30
Locatie: IJver
Adres: Scheepsbouwkade 72, Amsterdam

De zomerse toplocatie Ijver in het hart van de iconische NDSM-werf dient op maandag 11 juli aanstaande als het decor voor uitreiking van ‘De Amsterdamse Communicatie Prijs’ voor Metropoolregio Amsterdam. In combinatie met een gezellige zomerborrel voor de leden, introducés en inzenders.

Deze juryprijs gaat naar de beste communicatiecampagne of het beste project of initiatief van het afgelopen jaar. De jury van de Amsterdamse Communicatie Prijs bestaat dit jaar uit: Rutger de Graaf,  juryvoorzitter en docent UvA, Corien Niezing, Directeur Communicatie & Reputatie Randstadgroep, Jasper Mulder, journalist bij Vakblad Adformatie en grafisch ontwerper Josta Bischoff van Tulleken.

Tot snel bij IJver!

IJver vind je in Amsterdam-Noord en is bereikbaar met de pont vanaf Amsterdam Centraal of de Pontsteiger – bekijk de actuele vaartijden hier.

Of kom met de auto – parkeren kost €1.40 per uur en is na 19:00 uur gratis. Let op: gebruik dan in je navigatie ‘IJver Amsterdam’ of ‘NDSM-plein’ in plaats van ons adres. Dan is het nóg makkelijker te vinden.

Het Amsterdams medialandschap door de eeuwen heen

Het Amsterdams medialandschap door de eeuwen heen

RUTGER DE GRAAF OVER VERLEDEN EN HEDEN VAN COMMUNICATIE

Datum: donderdag 2 juni 2022
Tijd: 18:30 - 20:30
Locatie: CAFÉ SCHELTEMA
Adres: Nieuwezijds Voorburgwal 242, Amsterdam

Communicatie is zo oud als de wereld. Communicatiewetenschap is een relatief jonge wetenschap. Public Relations, Marketing en onafhankelijke journalistiek ontwikkelden zich in de 19de eeuw, ook al kwamen die labels pas later. Verrassend spannende geschiedenis met Amsterdams tintje. Eens goed om ons te verdiepen in dat verleden in historisch café Scheltema

In de 19de eeuw werd de greep van de overheid in de Westers wereld op de maatschappij minder. Industriële revolutie en de opkomst van invloedrijke bedrijfsgroepen zorgden voor meer invloed van nieuwe spelers. Dagbladen werden massamedia, doordat ze goedkoper geproduceerd konden worden en werden voor iedereen toegankelijk. Zij konden zich onafhankelijker opstellen ten opzichte van overheid, politiek en bedrijfsleven.

Overheid, bedrijfsleven en belangenbehartigers zochten wegen om hun standpunten te verspreiden. Onafhankelijke journalistiek en public relations kregen hun plaats.

Rutger de Graaf neemt ons mee terug de tijd en voert ons via een aantal aansprekende, ook Amsterdamse, voorbeelden naar de huidige tijd waarin feiten en fabels door elkaar lopen.

Historische grond
De bijeenkomst is in hét journalistencafé van Amsterdam, gelegen aan de voormalige krantenboulevard van Nederland, de Amsterdamse Nieuwezijds Voorburgwal. Café Scheltema is niet weg te denken uit de geschiedenis van ons medialandschap. Toen Kennedy werd vermoord, belde de Amerikaanse ambassadeur naar het café in plaats van naar de krantenredacties. Dus grijp de kans om op deze plek iets te horen over het spannende verhaal van kranten, spionnen, moord en intrige in Amsterdam.

Rutger is docent en onderzoeker bij de communicatiefaculteit van de UvA en heeft zijn eigen onderzoeksbureau.

Hoe communiceert de gemeente Amsterdam in coronatijd?

Hoe communiceert de gemeente Amsterdam in coronatijd?

Monique Wilson vertelt over de impact van de coronacrisis op het communicatiebeleid van Gemeente Amsterdam

Datum: dinsdag 24 mei 2022
Tijd: 18:30 - 20:30
Locatie: Het Groene Paleis
Adres: Rokin 65, Amsterdam

Communicatie in corona tijd is disruptief geweest. Monique Wilson, waarnemend directeur communicatie van de gemeente Amsterdam, vertelt over de impact van de coronacrisis op het communicatiebeleid. Wat hebben burgers, bestuurders, en collega’s in deze crisistijd meegekregen? Haar ambitie is samen te bouwen aan Amsterdam en het beste resultaat te leveren binnen een organisatie en stad die constant in beweging is.

De lezing zal ongeveer een uur duren. Na en tijdens de lezing is er tijd om vragen te stellen. En na afloop kunnen we napraten of sparren over andere interessante topics tijdens de borrel aan de bar van het Groene Paleis.

 

Monique Wilson is sinds september 2018 werkzaam bij de Directie Communicatie van de Gemeente Amsterdam. Ze heeft haar hart verpand aan steden en het communicatievak. Wilson: ”Ik ben als betrokken bewoner vereerd om een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling en positionering van deze stad. Binnen een complex stakeholdersveld komt mijn ondernemende instelling het meest tot zijn recht. Het bouwen, binnen een politieke omgeving, aan een communicatieve organisatie spreekt mij enorm aan. Ben nieuwsgierig en op zoek naar mogelijkheden om de communicatie naar de Amsterdammer te verbeteren en zo onze prestaties naar een hoger niveau te brengen. Als manager hoop ik mensen te inspireren en tegelijkertijd van hen te leren.”


In de nieuwe directie communicatie functioneert zij als Afdelingsmanager Bestuur en Concern. Met als doel het ontwikkelen en bewaken van de gezamenlijke communicatiestrategie en het communicatiebeleid. De afdeling coördineert gemeentebrede communicatie, adviseert het bestuur en zorgt voor verbinding tussen bestuur, organisatie en stad. Externe Betrekkingen werkt in opdracht van het college van B en W aan complexe projecten en opdrachten met gevoelige/vertrouwelijke informatie en een hoog afbreukrisico. Ze streven naar meer toegankelijkheid en betrouwbaarheid van beleid en uitvoering rondom de opgaven, door communicatiemiddelen in beeld en taal geschikt te maken voor alle verschillende doelgroepen in de samenleving.

Weesp wat een ontwikkeling!

Weesp wat een ontwikkeling!

Gemeente Weesp over de fusie, daarna een rondleiding en borrel bij Brouwerij Wispe.

Datum: donderdag 3 maart 2022
Tijd: 18:30 - 21:00
Locatie: Laurentiuskerk
Adres: Herengracht 16, Weesp

Weesp fuseert met Amsterdam. De gemeenteraden van Amsterdam en Weesp willen samen één gemeente vormen. Door aansluiting bij Amsterdam kan Weesp profiteren van de schaalvoordelen van een grote gemeente, maar de eigen identiteit behouden.

Na jaren onderhandelen met buurgemeenten uit het Gooi, besloot Weesp toch voor de grote stadsbuurman te kiezen. In een referendum in 2018 was 57 procent van de stemmen voor een fusie met de hoofdstad was en 43 procent voor een fusie met Gooise Meren. De bevolking volgde daarmee de keuze die de gemeente raad eerder had gemaakt. Ambtelijk is er intussen al één organisatie. In 2022 zal de fusie waarschijnlijk helemaal rond zijn. Hoe kijkt de gemeente Weesp nu tegen die fusie aan? Hoe zijn de bewoners erbij betrokken?

Burgemeester van Kaag en Braassem Astrid Heijstee-Bolt, oud-wethouder van Weesp, neemt ons mee in dit traject op donderdag 3 maart.

Theo Dohle, directeur van De Wijde Blik, zal de avond modereren.

Wispe drinken in Weesp
Daarna krijgen we een rondleiding bij de winnaar van de Amsterdamse Communicatie Prijs 2022: Brouwerij Wispe.

Drie broers slaagden erin het rijke bierverleden van Weesp weer nieuw leven in te blazen met een brouwerij en proeflokaal. Het begon met de vraag: Hoe leuk zou het zijn om Weesp weer een eigen biertje te geven? Na veel probeersels komt de Wispe Blonde in 2008 als eerst biertje op de rol.

De Wispe bieren brouwen ze aanvankelijk in de ketels van andere brouwerijen. Hun oog valt op de Laurentiuskerk aan de Herengracht in Weesp, die een andere bestemming moet krijgen of gesloopt wordt. Vijf jaar van plannen maken, vergaderen, aanpassen en nieuwe plannen maken breekt aan. Uiteindelijk volgt de officiële opening van de gloednieuwe eigen brouwerij mét proeflokaal op 14 februari 2020. Dan brengt Corona een stevige domper. Maar met de Weesper Bierbox en het Gefelicivaccineerd bier, dat speciaal is gebrouwen om na vaccinatie mee te proosten, houden ze de moed erin. Nu aan het eind van 2021 is de Wispe Brouwerij met proeflokaal al een begrip in Weesp.

Een prachtige plek om de avond af te sluiten met daar gebrouwen biertjes.
Iets anders mag ook, natuurlijk!

Cijfers & Punten

Cijfers & Punten

Ledenvergadering onder genot van ovenheerlijke pizzapunten

Datum: dinsdag 8 februari 2022
Tijd: 18:00 - 20:30
Locatie: Restaurant-Pizzeria Lucca Due
Adres: Haarlemmerstraat 130, Amsterdam

Ledenvergaderingen zijn formele bijeenkomsten, waarin het oude jaar financieel wordt afgesloten en een plan voor het nieuwe jaar wordt gepresenteerd. In 2020 hebben we de agendapunten met pizzapunten verbonden. Dit werd gewaardeerd. Vandaar dat we deze formule voor 2022 willen herhalen en wel op 8 februari.
Maar we laten we vooral bijpraten met oude bekenden en kennismaken met toekomstige!

Agenda:
ALV Agenda 2022

JAARVERSLAG 2021 COMMUNICATIE NETWERK AMSTERDAM

Financieel verslag Communicatienetwerk Amsterdam 2021 en toelichting begroting

CNA Begroting 2022, Balans en w&v 2021

Minutes General Members Meeting Communicationnetwerk Amsterdam 2021

 

CommunicatieNetwerk Amsterdam zoomt Nieuwjaarsbijeenkomst

CommunicatieNetwerk Amsterdam zoomt Nieuwjaarsbijeenkomst

Virtueel onder elkaar bijpraten

Datum: donderdag 13 januari 2022
Tijd: 20:00 - 22:00

Amsterdam Light Festival bezoeken met aansluitend lezing blijkt toch niet mogelijk. Voor dit event betekent uitstel helaas afstel.

We organiseren op 13 januari daarom een digitale nieuwjaarsborrel.

Het jaar 2022 is gestart. Wat het ook gaat brengen, het zal van ons weer de nodige creativiteit en flexibiliteit vragen. Hoe ga jij daarmee om in je werk en communicatiestrategie? Deel je ideeën en hoor de ervaringen van collega’s!

Vanaf je eigen plek zoom je mee, als je je hieronder aanmeldt.

Je krijgt voor de start een zoomlink toegestuurd.

 

<FONT COLOR="FF0000">VERPLAATST NAAR MAART</FONT> Weesp wat een ontwikkeling!

VERPLAATST NAAR MAART Weesp wat een ontwikkeling!

Gemeente Weesp vertelt over de fusie, daarna hebben we een rondleiding en eindejaarsborrel bij Brouwerij Wispe

Datum: donderdag 9 december 2021
Tijd: 18:30 - 20:30

Helaas kan door de huidige corona-maatregelen de bijeenkomst in Weesp op donderdag 9 december niet doorgaan. Het event staat nu voor maart 2022 gepland.

Weesp fuseert met Amsterdam. De gemeenteraden van Amsterdam en Weesp willen samen één gemeente vormen. Door aansluiting bij Amsterdam kan Weesp profiteren van de schaalvoordelen van een grote gemeente, maar de eigen identiteit behouden.

Na jaren onderhandelen met buurgemeenten uit het Gooi, besloot Weesp toch voor de grote stadsbuurman te kiezen. In een referendum in 2018 was 57 procent van de stemmen voor een fusie met de hoofdstad was en 43 procent voor een fusie met Gooise Meren. De bevolking volgde daarmee de keuze die de gemeente raad eerder had gemaakt. Ambtelijk is er intussen al één organisatie. In 2022 zal de fusie waarschijnlijk helemaal rond zijn. Hoe kijkt de gemeente Weesp nu tegen die fusie aan? Hoe zijn de bewoners meegenomen in het traject?

Theo Dohle, directeur van De Wijde Blik, zal de avond modereren. Spreker(s) worden nog bekendgemaakt.

Wispe drinken in Weesp
Bij het einde van het jaar hoort ook een eindejaarsborrel, even stilstaan met vakgenoten bij het afgelopen jaar. Geweldige combinatie met een rondleiding bij de winnaar van de Amsterdamse Communicatie Prijs: Brouwerij Wispe in Weesp.

Drie broers slaagden erin het rijke bierverleden van Weesp weer nieuw leven in te blazen met een brouwerij en proeflokaal. Het begon met de vraag: Hoe leuk zou het zijn om Weesp weer een eigen biertje te geven? Na veel probeersels komt de Wispe Blonde in 2008 als eerst biertje op de rol.

De Wispe bieren brouwen ze aanvankelijk in de ketels van andere brouwerijen. Hun oog valt op de Laurentiuskerk aan de Herengracht in Weesp, die een andere bestemming moet krijgen of gesloopt wordt. Vijf jaar van plannen maken, vergaderen, aanpassen en nieuwe plannen maken breekt aan. Uiteindelijk volgt de officiële opening van de gloednieuwe eigen brouwerij mét proeflokaal op 14 februari 2020. Dan brengt Corona een stevige domper. Maar met de Weesper Bierbox en het Gefelicivaccineerd bier, dat speciaal is gebrouwen om na vaccinatie mee te proosten, houden ze de moed erin. Nu aan het eind van 2021 is de Wispe Brouwerij met proeflokaal al een begrip in Weesp.

Een prachtige plek om dit jaar af te sluiten met daar gebrouwen biertjes. Iets anders mag ook, hoor!

Enneagram & communicatiestijlen

Enneagram & communicatiestijlen

Workshop: Herken de verschillende Enneatypes in hun communicatie

Datum: donderdag 7 oktober 2021
Tijd: 18:30 - 21:30
Locatie: De Prael Houthavens
Adres: Nieuwe Hemweg 2, Amsterdam

Loop jij regelmatig tegen dezelfde thema’s in je leven aan? Vind je het lastig om met sommige mensen om te gaan? Vind je het moeilijk om in bepaalde situaties helder te communiceren?Je bent niet de enige: veel mensen zitten vast in diepgewortelde overtuigingen en tonen gedrag dat daaruit voortkomt.

Het enneagram is een psychologisch model dat handvatten biedt voor persoonlijke ontwikkeling. Het laat zien dat elk type talenten heeft waarmee het zich onderscheidt van anderen. Maar ook dat elk type – en dus elk mens – levensthema’s heeft waar hij of zij harder aan moet werken dan een ander.

Als je weet wat die thema’s bij jou zijn, ontstaat er ruimte voor groei waardoor je oude patronen kunt loslaten en je kwaliteiten kunt inzetten. En dát is de basis om effectiever te communiceren, te leven, mensen te begeleiden en met hen samen te werken.

In de workshop ‘Kennismaken met het enneagram’ ontdek je de beginselen van het enneagram aan de hand van theorie en speelse, praktijkgerichte oefeningen. Aan de orde komen kwaliteiten, valkuilen en communicatiestijlen van elk enneagramtype.

Aan het eind van de workshop weet je op hoofdlijnen wat het enneagram is en wat je ermee kunt. Bovendien heb je handvatten gekregen om te ontdekken welk type je bent en weet je wat de mogelijkheden zijn voor persoonlijke ontwikkeling van elk type.

In deze workshop wordt van de deelnemers verwacht dat ze openstaan voor zelfonderzoek.

 

Pauline Mulder

Pauline is meester in redactionele communicatie. Met haar communicatiebureau www.mooimag.com dat ze samen met Susanne runt, werkt ze voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van concept, advies of coördinatie tot redactie, content en eindproduct; mooi mag. biedt alles voor effectieve media. Genomineerd voor diverse Grand Prix Content Awards.

Vanuit persoonlijke interesse is Pauline zich gaan verdiepen in het coachen van mensen en het geven van trainingen. Na diverse opleidingen en behaalde certificaten is ze ook gespecialiseerd in werkgeluk, professionele communicatie en persoonlijke groei. Met haar eigen praktijk Mooi mens, coaching en training zet ze haar coachingsvaardigheden, levens- en werkervaring in om te doen wat zij óók heel graag doet: mensen helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Vanuit die rol verzorgt ze diverse (team)trainingen over onder meer het enneagram. In dit psychologische model worden kwaliteiten, valkuilen en communicatiestijlen van mensen blootgelegd. Super interessant (en leuk) voor teams en eigenlijk voor iedereen die geïnteresseerd is in het gedrag van mensen. Neem een kijkje op www.mooimens.nu

Unfortunately this workshop is not in English.

Ben je geen lid maar wil je je aanmelden als gast stuur een e-mail
Je bent van hart welkom!

—————————————————————————————————

 

Discipline van campagne voeren

Discipline van campagne voeren

De belangrijkste lessen van het campagne voeren. Door Justin Koornneef, (online) strateeg en partner bij BKB.

Datum: dinsdag 7 september 2021
Tijd: 18:00 - 19:30
Locatie: BKB Amsterdam
Adres: Westerstraat 252, Amsterdam

Volgende week, dinsdag 7 september om 18.00 uur, zitten we samen met Justin Koornneef aan de tafel van campagnebureau BKB. We starten precies om 18.00 uur met een broodje, drankje en de lezing. Na afsluiting gaan we napraten / borrelen op een leuk Jordanees terras.

Als communicatieprofessionals hebben we er allemaal wel mee te maken en zeker komen we ze als ontvanger tegen: campagnes.
Campagne voeren kent zijn wetmatigheden. Eén daarvan is dat het altijd anders loopt als je denkt!
Justin Koornneef, (online) strateeg en partner bij BKB | Het Campagnebureau loopt al een tijdje mee in de wereld van het campagne voeren. Hij vertelt ons graag zijn belangrijkste lessen van het campagne voeren.
Gefascineerd door de constante veranderingen van het online medialandschap, besloot Koornneef de MA Nieuwe Media & Journalistiek aan de Erasmus Universiteit te volgen. Eén vraag stond centraal: hoe kun je verhalen vertellen via deze nieuwe kanalen? Hoe maak je de vertaling van offline naar online? Wat is er voor nodig om met jouw verhaal een groot publiek te bereiken?

 

Bevlogen Communicatiestrateeg  
Sinds 2019 is Justin Koornneef partner bij BKB en houdt hij zich als online strateeg bezig met campagnes op het snijvlak van journalistiek, nieuwe media en communicatie. Ooit waren dit nog losse onderdelen binnen een strategie, maar juist nu is het zaak om dit te combineren. Online communicatie is een essentieel onderdeel van een campagne geworden en nu is het de uitdaging om één verhaal te vertellen via de verschillende kanalen. “Het mooie aan BKB is dat dat verhalen zijn die er toe doen.

 

Ben je geen lid maar wil je je aanmelden als gast stuur een e-mail
Je bent van harte welkom!

Talks & drinks | Borrel en praat

Talks & drinks | Borrel en praat

Gewoon borrelen en elkaar ontmoeten

Datum: dinsdag 6 juli 2021
Tijd: 20:00 - 22:00
Locatie: Hotel Casa
Adres: Eerste Ringdijkstraat 4, Amsterdam

Gewoon een Borrel op een terras.

Geen lezing. Geen workshop. Gewoon een Borrel op het terras. Gezellige mensen bij elkaar voor een hapje en een drankje om bij te kletsen of wereldse onderwerpen te bespreken, hoe leuk is dat!

De eerste twee drankjes krijg je van ons.

 

Just a drink on a terrace.

No lecture. No workshop. Just a drink on the terrace. Nice people together for a snack and a drink to chat or discuss interesting worldly topics, how nice is that!

The first two drinks you will get from us.