Column

De kracht van contact

Theo Dohle, directeur De Wijde Blik, lid sinds de vorige eeuw

Gekke stad, dat Amsterdam. De mensen die er wonen, krijg je er met een stok uit. En buiten Amsterdam vragen mensen zich oprecht af waarom je zoveel geld voor een (te) kleine woning wil betalen. En waarom je je voortdurend in de gekmakende drukte kunt fiets, autorijden of rondlopen. Amsterdam is in nog meer opzichten een gekke stad. Als je een optelsommetje maakt van alle slimheid in Amsterdam, dan bereik je een indrukwekkende score. Zeker als je het aan de Amsterdammer zelf vraagt. Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Daar wordt buiten onze hoofdstad nog wel eens anders over gedacht, zelfs meewarig over gedaan.

Maar laten we voor het gemak aannemen dat er toch wel een hoop slimheid in de stad zit. Zeker op communicatiegebied. Er lopen een hoop goed opgeleide adviseurs rond die vaak ook nog over een schat aan ervaring beschikken. Maar een slimme adviseur en nog een slimme adviseur maken samen gewoon twee slimme adviseurs. Dat zou slimmer moeten kunnen volgens mij. Want de ene adviseur weet misschien veel van online campagnes, terwijl de andere extra goed is in strategieën voor gedragsverandering. Breng ze in contact, laat kennis delen en alsof het de reclame van Albert Heijn is: je hebt met twee adviseurs de slimheid van drie!

Contact is dus het toverwoord. Communicatieprofessionals in de meest brede zin van het woord moeten elkaar tegen het lijf lopen en hun kennis en kunde aan elkaar beschikbaar stellen. Amsterdam heeft daarvoor onze vereniging, de netwerkorganisatie voor onze hoofdstad. De afgelopen jaren zijn een reeks van activiteiten georganiseerd waar je een hoop van op kunt steken. Wat is het geheim van de online campagnes van KLM? Hoe pakte de Noord/Zuidlijn de communicatie rond de langverwachte opening aan? Hoe communiceer je met een doelgroep die moeite heeft met lezen en schrijven? Om maar een greep uit de bijeenkomsten van het afgelopen jaar te doen.

Je zou dus verwachten dat die slimme Amsterdamse communicatie-adviseurs de weg naar Welcom als – bijna gratis – bron van kennis wel gevonden hebben. Mwohh. Niet echt nog. Utrechters – dat kunnen Amsterdammers zich bijna niet voorstellen – ligt een flink stuk voor. In de veel kleinere stad zoeken de communicatieprofessionals elkaar vaker op en delen meer kennis met elkaar. Daar kunnen we nog van leren dus. Het nieuwe bestuur heeft de ambitie om veel meer collega’s in beweging te krijgen en van elkaar te leren. Mijn oproep: help dat bestuur. Niet omdat het aardige lui zijn, maar omdat je er zelf slimmer van wordt. Wordt dus lid en kom bij de maandelijkse netwerkbijeenkomst op de eerste donderdag van de maand. Krijg je voor de zeer bescheiden contributie ook nog een lekker hapje en drankje.

 

Ik geef deze pen door aan: Denise Ghering