Het corona-beeld van onze leden wisselt sterk. Bij sommigen droogden de opdrachten snel op en werd het huishouden en de kinderen verzorgen de hoofdtaak, anderen hadden het extra druk om de coronamaatregelen communicatief goed neer te zetten.
Dat kwam naar voren tijdens de eerste online bijeenkomst, die wij onder voorzitterschap van Rutger de Graaf op dinsdag 12 mei organiseerden. Na het proosten en bekijken van onze ‘one minute filmpjes’, wisselden de deelnemers van gedachten over de invloed van de crisis nu, voor de toekomst én voor ons communicatienetwerk.
Werk en privé
Iedereen werkte meer thuis en was daar redelijk tot zeer positief over. Wel werd de interactie met collega’s en klanten gemist. Die toevallige ontmoetingen zijn digitaal lastiger te organiseren, merkte Bas van de Geer. Berthilde Lammertink en Vera Lõtters gingen nog geregeld naar het werk en waardeerden het directe contact met collega’s. Tekstschrijver Christien van Eerd merkte dat het met videoconferencing interviewen van mensen best gaat. Het is soms ook efficiënt, maar de toegevoegde waarde van de sociale interactie ter plekke mist ze wel.
De werktijd flexibeler in te delen blijkt voor iedereen een pré. Even een fietstochtje maken, boodschappen doen, online bestellen: Werktijd en privé lopen meer door elkaar.
Dat de situatie normaliseert verwacht niemand op de korte termijn, er zullen voor de verschillende werkomgevingen creatieve oplossingen aangereikt moeten worden.
CNA schakelt door
Voor onze club was de lockdown de doodsteek voor alle geplande bijeenkomsten. Sommigen kunnen worden verzet waar anderen, zoals Sail, definitief niet doorgaan. We zullen jullie daar als er nieuws te melden zo snel mogelijk van op de hoogte stellen.
Er is behoefte aan echte fysieke bijeenkomsten, om elkaar te zien en even bij te kletsen. We gaan kijken in hoeverre dat in te vullen is. Ook willen we de gevolgen van deze crisis voor Amsterdamse organisaties in kaart brengen. Zo vertelt Chris Janssen van SAIL in ons volgende event hoe hun communicatie plotseling veranderde in crisiscommunicatie. Daarnaast gaan we via onze website en social media stimulerende online activiteiten van anderen onder de aandacht brengen.
Op de website zijn al een aantal genoemd. Ken je er nog meer, laat het ons weten!