Terugblik

Wallenbewoners laten zich zien

Op donderdag 8 oktober 2020 hebben wij de fantastische campagne 'We Live Here' op de Wallen mogen zien en meemaken.

Afgelopen donderdag 8 oktober vertelden Cor Vos, communicatieadviseur van de gemeente Amsterdam en Lennard Roubos, vrijwilliger en buurtbewoner over het project `We Live Here` na de wandeltocht langs de campagne uitingen op de Wallen. 

We starten de avond met een wandeltocht over de Wallen. De toeschouwers druppelen met mondmasker binnen bij het bezoekercentrum aan de Oudekerksplein. Hier hangen portretten van het project ‘We Live Here’. De plek fungeert als ontmoetingsplek voor buurtbewoners en geïnteresseerden in het project. Met een routekaartje in de hand lopen we afzonderlijk of in kleine plukjes langs alle plekken waar de poster van het project zichtbaar zijn. Daarna verzamelen we in cafe Mata Hari voor extra tekst en uitleg van Cor en Lennard.

De gemeente Amsterdam zag dat de balans tussen wonen en toerisme was doorgeslagen naar het laatste en wilde daar wat aan doen. Naast beter toezicht, extra schoonhouden en dergelijke, moest er ook iets voor toeristen komen. De bedoeling was om bezoekers er meer bewust van te maken dat er in het Wallengebied ook gewoon mensen wonen om rekening mee te houden. Communicatieadviseur en buurtbewoner Cor Vos pakte het onderwerp op en enthousiaste buurtbewoners maakten het tot een succes.

Veel bezoekers beseffen niet dat er mensen wonen, maar de ervaring heeft geleerd dat ze hun gedrag aanpassen als ze hier actief op gewezen worden. Communicatieadviseur en buurtbewoner Cor Vos pakte het op en speelde met wat concepten`. Hoe noem je de bewoners van Wallen eigenlijk. Residents of the red light neighbourhood? Dat zagen de bewoners zelf niet zo zitten. Geen red light promotie meer. Wat zeiden ze zelf dan tegen toeristen. Wel, vertelde een oudere buurtbewoonster, ”ik zeg: I live here!”.  Het moest even indalen bij Cor en zijn collega’s maar al snel zagen ze de kracht van die leus. Zo kan je buurtbewoners met een persoonlijk verhaal voorstellen aan toeristen. Al snel kwam het idee van levensgrote posters met een brede doorsnee van bewoners naar boven en er kwam een inforuimte aan de Lange Niezel beschikbaar in de zomer van 2018. Cor Vos organiseerde meteen een bijeenkomst met bewoners. Na die bijeenkomst liep Cor met een kater door de buurt. Opkomst was nul. Buurtbewoner Edwin kwam hem tegen en zei wat loop jij met je ziel onder je arm?  Cor vertelde over de plannen en Lennard riep direct: “ok, ik doe mee.”. Dat was de start van een zoektocht naar andere bewoners die levensgroot op de foto wilden en naar beschikbare plekken om de posters te plakken.

Al snel waren er zo’n twintig ‘fotomodellen’ gevonden. Geschikte plakplekken kwamen er ook. Het echtpaar dat boven de bank op de Nieuwmarkt woonde regelde zelf met de directeur dat hun poster op het bankgebouw kwam. Een wandeling door de buurt aan de hand van een kaartje van het infocentrum voert ons langs de posters. Van studenten tot gepensioneerden laten ons weten “I Live Here” en  “Enjoy it like you would in your own neighbourhood”.

Gemeente, NV Zeedijk en verschillende woningbouwcoöperaties waren intussen al bij het project betrokken en was het informatiecentrum naar de Oudezijds Voorburgwal verhuisd. Een grotere en meer zichtbare plek. De opgehangen grote foto’s trekken nieuwsgierigen naar binnen. Een enthousiaste groep vrijwilligers bemenst de ruimte en staat de toeristen uit de hele wereld te woord. Met bierviltjes, flyers, advertenties, een website en social media worden de Nederlandse en buitenlandse toeristen gewezen op het project. De overweldigende media belangstelling helpt ook een handje. Binnen en buitenlandse media lopen de deur plat bij het bezoekerscentrum, waaronder een poolse filmploeg, die een mooie video maakte. Zeker nadat de Amsterdamse  Ombudsman in een rapport concludeert dat In de binnenstad de publieke ruimte zo overmatig geëxploiteerd wordt dat de bewoners en liefhebbers van de stad het nakijken hebben. Het project geeft bewoners een gezicht en maakt bezoekers ervan bewust dat er mensen wonen op de Wallen.

 

Buurthuiskamer
Naast de toeristen die kwamen kijken, bleek de plek ook de ‘huiskamer’ van de buurt te worden. Buurtbewoners kwamen langs om een praatje te maken, maar ook om dingen die in de buurt speelden aan te kaarten.  Mensen die al jaren bij elkaar om de hoek woonden, leerden elkaar daar kennen. De buurtborrel, die het project regelmatig organiseerde trok steeds meer bezoekers. Buurtinitiatieven maken gebruik van de ruimte voor bijeenkomsten. Er wordt veel vergaderd door gemeente, politie, bewoners en ondernemers in diverse overleggen. Intussen zit het project op zijn derde adres, Oudekerksplein 30 en is het gekozen tot beste project in publieke communicatie van 2019. De vakjury kende het de Galjaardprijs 2019 toe omdat de inzending op de meest aansprekende en uitnodigende wijze deuren heeft geopend, letterlijk en figuurlijk. Het project heeft zich dus bewezen, maar is tijdelijk gefinancierd. Of er nog plek is op de begroting van volgend jaar is dus afwachten.