Column

‘Oog hebben voor kruisbestuiving van theorie en praktijk’

Interview: Rutger de Graaf, UvA Communications lecturer and former director of Communicatie Netwerk Amsterdam

Tijdens ons telefoongesprek deelt hij zijn passie voor en kennis van communicatie met de buitenwereld.

Rutger de Graaf: “Universitair onderwijs moet alert zijn voor wat er leeft in de samenleving en wat de behoeften van het bedrijfsleven zijn. Een optimale verbinding met het werkveld is belangrijk.”

 

Welke ambitie manifesteert zich bij jou als docent communicatie?

“Een mooi praktijkvoorbeeld is de integratie van studenten met de Amsterdamse communicatie community. De sector speelt een significante rol qua maatschappelijke bijdrage. Communicatie Netwerk Amsterdam is als platform een lichtend voorbeeld. Een fijne match voor studenten om hun kennis en netwerk met ervaren communicatieprofessionals op een informele manier te vergroten. Maandelijks organiseren wij inspirerende en leerzame bijeenkomsten en netwerkborrels. Begin februari staat de Zoomseminar ‘Spring eruit op Linkedin’, online gezien en gevonden worden’, op de agenda. Vandaar mijn inzet voor meer instroom én behoud van onze studenten en jonge communicatieprofessionals in ons communicatienetwerk. Dit vraagt ook iets van de vereniging. We zien bij steeds meer studies dat de voertaal Engels is door internationalisering van het onderwijs.  De taalbarrière slechten is voor ons communicatienetwerk een serieuze opgave!”

 

De buitenwereld spreekt vol lof over de opleiding Communicatiewetenschappen van de UvA. Hoe ervaren studenten deze studie?

“De UvA leidt wetenschappers op. Communicatiewetenschappen bestudeert de inhoud, toepassingen en gevolgen van media en communicatie. Zowel de bachelor- als de masteropleiding bieden een brede oriëntatie in de communicatiewetenschappen: over interculturele communicatie tot reclame, public relations en journalistiek. Ze doen vervolgonderzoek naar de impact ervan op ons leven. Studenten vragen zich wel geregeld af waarom ze zoveel theorieën moeten leren. Al die abstracte theorieën lijken soms weinig te maken te hebben met de beroepspraktijk. Reflectie vanuit de theorie op de praktijk is een schakel die meer aandacht zou kunnen krijgen. Gastdocenten uit de beroepspraktijk kunnen de relatie tussen wetenschap en praktijk versterken.”

 

Ondanks corona gaan de colleges online gewoon door. Hoe flexibel zijn studenten in deze bijzondere periode?

“De lockdown zorgt ervoor dat mijn onderwijs alleen nog maar digitaal wordt aangeboden. Dit versterkt natuurlijk de autonomie van studenten. Tegelijkertijd zijn studenten vaker alleen en missen ze de informele sociale contacten. We leren steeds meer over het belang van onze formele en informele bijeenkomsten en ontwikkelen steeds meer digitale oplossingen. Het is vaak niet ideaal maar het ontwikkelingstempo is op dit moment wel heel hoog!

 

Door: Miriam van Coblijn