Terugblik

Campagne ‘Keer Diabetes2 Om’ winnaar van Amsterdamse Communicatieprijs

Acht genomineerden dongen mee naar de prijs

“Keer Diabetes2 Om”, leefstijlcampagne van Door Voeding Leeft en bureau The Terrace heeft de Amsterdamse Communicatieprijs gewonnen. De prijs, een initiatief van Communicatienetwerk Amsterdam, werd maandagavond 11 juli uitgereikt in IJver door de jury, die de keuze maakte uit acht genomineerde communicatiecampagnes.

Door “Keer Diabetes2 Om” krijgen deelnemers meer inzicht in de eigen aanpak van diabetes type 2. Ongeveer de helft van de deelnemers gebruikt minder medicatie, heeft betere bloedwaarden en voelt zich beter. Een aantal deelnemers werd voor de campagne geportretteerd, waarbij de drijfveren om hun diabetes om te keren centraal stond.
De jury roemde de positieve manier waarop in beeld en taal de doelgroep benaderd werd en de online zelftest, die op een eenvoudige manier inzicht in persoonlijke situatie geeft. Deze test wordt zo’n 600 keer per maand ingevuld. Ook het aantal aanmeldingen voor het Keer Diabetes2 Om-programma en voor de informatiebijeenkomsten is sinds de start van de campagne toegenomen.

Finaleronde
Naast de winnaar werden twee campagnes voor de finaleronde geselecteerd.

“Eerlijk Zwanger” van Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en bureau Richtingmakers wil kwetsbare aanstaande ouders helpen om ook de mindere kanten van zwangerschap bespreekbaar te maken in hun eigen omgeving, maar ook bij zorgverleners.

Met openhartige portretten van zwangere stellen werd dit in beeld gebracht. Een aanpak die indruk makte op de jury. Met weinig budget wisten de campagnemakers daarmee toch veel mensen te bereiken.

Soep
Met de ‘Vrijheidmaaltijdsoep’ wilde het Amsterdams 4 en 5 mei Comité en het Food Cabinet tijdens het maken en eten van vrijheidssoep het gesprek tussen mensen over vrijheid op gang brengen.

De jury roemde de pakkende vormgeving die het beeld van de oorlog wist te treffen. Een beproefd recept, de inzet van celebrities met de recepten van Yvette van Boven en Brandt & Levi, werd hier adequaat ingezet en leverde veel publiciteit op.

Genomineerden ontvingen een certificaat van deelname. Van alle acht genomineerden werd een impressie samengesteld, die je hier als collage kan zien: CNA communicatieprijs collages

Lees hier het artikel in Adformatie

Over de Amsterdamse Communicatieprijs
Deze juryprijs gaat naar de beste communicatiecampagne of het beste project of initiatief van het afgelopen jaar, in dit geval 2021. Doel van de Amsterdamse Communicatieprijs is om elkaar te inspireren en vakmanschap in de schijnwerpers te zetten.
De jury van de Amsterdamse Communicatieprijs bestond dit jaar uit: Rutger de Graaf, juryvoorzitter en docent UvA, Corien Niezing, directeur Communicatie & Reputatie Randstadgroep, Jasper Mulder, journalist bij Vakblad Adformatie en grafisch ontwerper Josta Bischoff van Tulleken.