Terugblik

Even checken hoe druk het nu op de Dam is

Op bezoek bij LiveCrowd: Crowdmanagement in Amsterdam.

Het massale gebruik van sociale media geeft een goed inzicht in de bewegelijkheid van mensenmassa’s in de stad. Door het projecteren van die gegevens op de kaart van Amsterdam zie je waar de kaart rood kleurt en het te druk wordt. Crowdmanager Mick Werkendam van de gemeente Amsterdam kan hierdoor sneller en effectiever sturen en eventueel ingrijpen als bij evenementen, zoals Koningsdag, de drukte te groot wordt. Even overschakelen naar livebeelden van de Dam om visueel even te checken hoe het er voor staat. Vanuit het Operationeel Mobiliteitrscentrum van de gemeente overziet hij de stad, daarbij gebruik makend van innovatieve techniek van partijen als LiveCrowd.

Donderdag 3 november waren we te gast bij LiveCrowd in Amsterdam Zuidoost. Bij binnenkomst in het LiveCrowd kantoor, gevestigd in een strak kantoorgebouw, vallen direct filmposters en de levensgrote beelden van superhelden als Spiderman, Superman en Batman op. LiveCrowd deelt het kantoor met creatief brandingbedrif Crafture dat onder andere voor Warner Bros, Universal en Disney werkt. Niet zo gek want Arwind Gajadien, die ons ontvangt, is oprichter van beide bedrijven. LiveCrowd is eigenlijk ontstaan uit de vraag hoe grote groepen die naar festivals en evenementen toekomen in goede banen geleid kunnen worden.

 


Mick Werkendam demonstreert crowdmanagement

Koningsdag en Coronatijdperk
De gemeente Amsterdam zag de voordelen van de werkzaamheden van LiveCrowd en Mick werkt nu graag met hen samen. Afgelopen Koningsdag was het OMC in de Arena al vroeg in de weer met het monitoren van de verkeersstromen. Al veel eerder zijn afspraken met politie, handhavers, beveiligers, evenementenaanbieders en OV-bedrijven gemaakt. Uit de realtime indicatie van de drukte volgen direct maatregelen indien dat nodig is. Straten kunnen worden afgesloten of eenrichting worden. Ondertussen worden de sociale media ook flink ingezet. Een incident in het Vondelpark toont de kracht daarvan aan. Er komen berichten binnen dat er een auto in het Vondelpark rijdt, soms aangevuld met de opmerking dat er een Noord-Afrikaanse man in traditionele kleding inzit. Er wordt direct gezocht naar mensen die op sociale media in het Vondelpark zitten. Een jongetje streamt live en zegt: ‘Hé vreemd, er rijdt hier een auto rond.’ Er wordt contact met hem opgenomen met de vraag of hij de auto nog ziet en waar hij precies is. Enkele minuten later zijn twee politiebikers ter plekke. Die constateren dat de auto bestuurd wordt door een verwarde man die ergens een verkeerde afslag genomen heeft. Hij wordt opgevangen en verder begeleid.

Ook in de Corona tijd was crowdcontrol belangrijk. De gemeente had er voor gekozen goed zichtbaar op straat te zijn met handhavers, politie en inzet van beveiligers. Ook werden 140 tekstkarren ingezet. Op plekken waar het te druk was, werden maatregelen als eenrichtingsverkeer, instellen van alleen voetgangersgebied of gescheiden looproutes ingesteld. Soms, zoals bij de Noordermarkt, was extra optreden nodig omdat bezoekers zich niet aan de regels hielden. Mick: “Toch was het opvallend hoe goed de meeste mensen zich aan de voorschriften hielden. Zo hebben wij op verschillenden plekken, zoals bij zwemplekken en parken, cirkels op de grond geschilderd. Mensen gingen daar inzitten en hielden goed 1,5 meter afstand. Bleek dat het te druk werd, zorgden handhavers ervoor dat bezoekers werden doorverwezen.” Op druktebeeld Amsterdam kan je zelf kijken hoe druk het in de stad is.

Nieuwe mogelijkheden
Bij werkzaamheden aan de weg A1 A9 in samenwerking met Rijkswaterstaat hebben de nieuwe mogelijkheden zich ook al bewezen. Automobilisten werden uitgenodigd om zich aan te melden en kregen via Twitter en WhatsApp informatie. Zij konden via Whatsapp ook vragen stellen. De tevredenheid over de service was hoog. Bij begeleiding van evenementen zoals concerten in de Arena was dat ook al te merken. Voordeel van LiveCrowd is dat het geen app is maar een webbased applicatie, zodat iedereen met internettoegang er gebruik van kan maken, ongeacht het platform.

Op het menu staat nog het ontwikkelen van een Whatsapp bussiness Alert. Bezoekers kunnen daar terecht voor vragen als ”Ik wil naar die winkel in die straat. Waar kan ik parkeren?” Is het nu druk in de Kalverstraat?”  Dat kan voor een betere spreiding en een efficiënter bezoek leiden.

Tijdens de aansluitende borrel werd er nog stevig nagepraat over de mogelijkheden en wenselijkheden van deze nieuwe technieken. Al met al een spraakmakende bijeenkomst met dank aan Mick Werkendam en Arwind Gajadien en zijn team voor de gastvrije ontvangst.

Voor een sfeerimpressie klik hier.