Op de bijeenkomst bij Hebben & Houwen kwam een breed scala aan communicatiekracht voorbij. Voor de organisatie genoeg ideeën om over na te denken, maar ook een aantal om meteen mee aan de slag te gaan.
H&H wil zich met het merk “Mooi Mens” en de gelijknamige winkel richten op de liefhebber van vintage en merkkleding, die H&H aangeboden krijgt maar die geen aftrek vind bij de huidige klanten. Dat levert weer geld op om in de H&H organisatie te investeren. Inkomsten komen nu vooral uit subsidies en fondsen en verder vanuit de (lage) entree, de verkoop van vodden en de Banne Bazar.
Na een rondleiding door de kledingbank en de toekomstige winkel, leidde initiatiefneemster Zwaan van Dam de avond in met een schets van het ontstaan van Hebben& Houwen en de aanleiding voor het idee van de winkel.
In november gaat de winkel open. De winkelmanagers Karin en Felix waren ook aanwezig en vertelden over de huidige stand van zaken. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het opknappen en inrichten van de winkel en aan het nadenken over het positioneren van het merk. Een moodboard gaf de richting aan: logo dat makkelijk als label in kleding gebruikt kan worden, verbinding met Amsterdam en het logo van H&H voor de verbinding met de kledingbank. Een deel van deze kleding zal ook online verkocht worden via anderen platforms, ook om naamsbekendheid tekrijgen.
Levendige gedachtenwisseling
Het tiental Communicatienetwerk bezoekers stelden vragen aan de winkelmanagers Karin en Felix en discussieerden er direct flink op los. De locatie werd als beperking gezien: niet centraal en niet op een plek waar de loop inzit. Praktische tip om de ramen van de winkel en het naastgelegen kantoor om te toveren tot etalage kan de winkel nu aantrekkelijker en herkenbaar maken. Er zijn plannen in ontwikkeling om samen met andere initiatieven een gezamenlijk pand elders in Noord te betrekken, dus op termijn komt daar verbetering in.
De gedachtewisseling spitste zich hierna toe op het aantrekken van bezoekers. Een flink aantal ideeën kwam over tafel, gericht op de omgeving mobiliseren en het definiëren van een geïnteresseerde, modebewuste doelgroep. Als aanvulling werd genoemd het samenwerken met al bestaande ondernemers in bijvoorbeeld het centrum, waarbij die winkels voor naamsbekendheid voor het ”Mooi Mens”-merk kunnen zorgen.
Na afloop werd er onder het genot van een drankje nog verder gepraat over dit mooie initaitief.
Hebben & Houwen kleedt klanten, die naar haar doorverwezen worden. De klant komt op afspraak en kiest samen met de kledingadviseur de kleding uit. H&H is een vrijwilligersorganistie. Inkomsten komen nu vooral uit subsidies en fondsen en verder vanuit de (lage) entree, de verkoop van vodden en de Banne Bazar Subsidies zijn tijdelijk en H&H streeft ernaar om eind 2020 voor ongeveer 50% onafhankelijk te zijn. De winkel is daar een belangrijk onderdeel van.