Vrijwilligerscentrale Amsterdam met de campagne Gappie gezocht en Wispe Brouwerij met campagne Van kerk tot brouwerij hebben de Amsterdamse Communicatieprijs 2020 gewonnen. Op donderdagavond 1 april maakte juryvoorzitter Betteke van Ruler namens Communicatienetwerk Amsterdam(CNA) de winnaars bekend.
De jury was blij met de diversiteit van de campagnes, die de keuze lastig maakte. Betteke van Ruler zei dat uit de genomineerde projecten bleek dat het communicatievak leuk maar ook lastig is. Er spelen zoveel factoren mee, soms onverwachte zoals corona dramatisch duidelijk maakt. Zij ziet in het communicatievak een trend naar een resultaat gerichte aanpak, zoals ook bij de genomineerden te zien is. De jury besloot dit jaar een prijs voor profit en één voor non-profit toe te kennen.
Gappie gezocht
Gappie gezocht won de non-profit prijs. Eén op de tien mensen in Amsterdam Noord leeft in sociale armoede. Daar startte de Gappie campagne in 2019. In 2020 heeft de Amsterdamse Vrijwilligers Centrale samen met andere organisaties en de stadsleden Centrum, Zuid en Oost in 2020 een campagne opgezet om mensen enthousiast te maken om maatje (gappie) te worden en zo deze armoede enigszins te verlichten. BKB bedacht samen met Studio Wesseling het concept en een plan van aanpak. Billboards, een ludieke kick-off op de pont, sociale mediacampagne, koffiebekers, flyers, ambassadeurschap, er is van alles uit de kast getrokken om dit voor elkaar te krijgen. Het leverde meer dan 400 maatjes op. Ondanks de lastige coronabeperkingen, waardoor de campagne snel moest schakelen en meer via de social media verliep.
De jury vond het een veelzijdige campagne, goed vormgegeven en op de doelgroep gefocust, met een mooi resultaat.
Van kerk tot brouwerij
De Sint-Laurentiuskerk is een voormalige rooms-katholieke kerk aan de Herengracht in Weesp, De kerk stond lang leeg en stond op de nominatie om te worden afgebroken. De broers Jerrit, Jitze en Remko Vellenga (van wie twee een overduidelijke communicatie-achtergrond hebben) wilden er graag een brouwerij en proeflokaal in beginnen. Ze creëerden draagvlak voor hun plannen door Weespers aan te spreken op het rijke bierverleden van Weesp en het bijzondere van de kerk. De crowdfunding leverde in een paar uur anderhalve ton op.
De jury looft de kracht van de campagne, die inspeelt op de emotie van de traditie en de nieuwsgierigheid naar het nieuwe. Weesp heeft de Wispe-brouwerij omarmt. Wachten is nu tot de zaak weer open kan, de broers kijken er reikhalzend naar uit.
Filmpjes
Tijdens de online uitreiking, die gepresenteerd werd door Arend de Geus, stelden de vijf genomineerden zich met een filmpje voor, waarna de jurybeoordeling volgde. De andere genomineerden waren:
• Coebergh Communicatie & PR met campagne forteiland Pampus,
• Boomerang Agency met campagne Houd afstand,
• MVO Nederland/Terrace met campagne Ministerie van de nieuwe economie,
De jury loofde de creatieve en veelzijdige aanpak van alle campagnes.
De jury bestond uit:
prof.dr. Betteke van Ruler, Emeritus hoogleraar communicatie UvA (voorzitter)
Corien Niezing, Manager Communicatie & PR, Randstad Groep Nederland
Jasper Mulder, Journalist communicatie, marketing en media, Adformatie
dhr. dr. Rutger de Graaf, Communication specialist
Josta Bischoff Tulleken, Grafisch vormgever & projectmanager
Meer info over de genomineerden en de prijs is hier te lezen.